Nee, niet elke ondernemer hoeft van mij te bloggen (je hoeft sowieso niks van mij). Maar voor een hoop ondernemers is het toch wel erg verstandig. Ik schets hieronder vijf soorten ondernemers voor wie bloggen wel degelijk belangrijk is.
1 – Ondernemers die in kennis handelen
Ondernemers die hun kennis als handelswaar hebben, kunnen gewoon niet om een blog heen. Denk aan coaches, therapeuten, trainers/docenten, consultants, adviseurs, developers en verder iedereen die meer met zijn hoofd dan met zijn handen werkt (of minstens net zoveel).
Want als jij de mensen uit jouw doelgroep wil overhalen om klant te worden, dan willen ze toch eerst wel eens van jou weten hoeveel kennis jij eigenlijk hebt. Iedereen kan zich wel coach of therapeut noemen, hoeveel verstand van zaken heb jij? De beste, snelste, goedkoopste en meest overtuigende manier om dit te laten zien, is door te bloggen.
In blogs kun je namelijk alvast antwoord geven op de meeste prangende vragen waar mensen mee zitten. En zo kun je laten zien dat jij daar een goede kijk op hebt. Blogs wekken vertrouwen en dat is nu precies het zetje dat mensen nodig hebben om contact op te nemen.
En als je niet in kennis handelt? Tja, als je alleen maar witte t-shirts verkoopt dan kan ik me voorstellen dat bloggen niet heel erg interessant is. Wat valt er over witte t-shirts allemaal te zeggen? Aan de andere kant: kijk eens hoe het bedrijf No Shirt dat doet. Zij weten hun doelgroep toch ook van waardevolle informatie te voorzien via hun blog. Minder noodzakelijk dan voor een coach wellicht (en ook niet al hun artikelen zijn even waardevol) maar toch een mooie service naar hun doelgroep, waarmee ze zich neerzetten als een partij die verstand van zaken heeft én het beste voor heeft met hun klanten. Ook verkopers van producten kunnen dus zeker wel bloggen.
2 – Ondernemers die meer (of betere) klanten willen
‘Ik heb geen tijd om te bloggen, ik heb het veel te druk met mijn klanten’. Ook dat hoor ik regelmatig. Tja, als jij geen klagen hebt over het aantal klanten en echt om komt van het werk, dan hoef je van mij niet zo nodig nog te gaan bloggen. In elk geval moet je er geen afspraken om afzeggen. Succes met je business, zou ik zeggen, ga zo door.
Maar als je wel wat extra klanten kunt gebruiken. Omdat je pas net begint of omdat mensen jou nog onvoldoende kennen. Dan heb je vermoedelijk tijd over. Kan niet anders. Gebruik die tijd dan om af en toe een blog te schrijven. Het is de beste manier om bekendheid te krijgen. Beter dan naast de telefoon zitten wachten tot je gebeld wordt. Want die telefoon gaat dan echt niet.
Ook als je betere klanten wilt, kan het zinvol zijn om te bloggen. Klanten die beter passen bij jouw business, klanten die jij leuker vindt om te helpen of klanten waar je gewoon meer omzet uit kunt halen. (Zou het niet heerlijk zijn om af en toe nee te kunnen zeggen tegen klanten die jij niet ziet zitten!) Je kunt voor een appel en een ei jouw coach-werk aanbieden, maar liever werk je voor klanten die grotere budgetten hebben. Dat kan alleen als die klanten jou als expert zien. Bloggen dus.
3 – Ondernemers die een band op willen bouwen met hun doelgroep
Ook al heb je veel klanten, dan nog kan het zinnig zijn om te bloggen. Je bouwt namelijk zo een mooie band op met jouw publiek voor de lange termijn. Niet alle klanten blijven eeuwig klant en zaken kunnen veranderen. Dan is het toch prettig dat veel mensen jou al kennen. Wie weet zitten er mensen tussen die nu geen klant willen worden (omdat het nu niet bij hun situatie past) maar straks wel. Wie hebben ze dan top-of-mind staan om als eerste te benaderen. Juist: jij die al regelmatig iets van zich laat horen.
Een band opbouwen kun je mooi doen door het sturen van een nieuwsbrief of door regelmatig een bericht te posten via social media (zie ook volgend punt) waarmee je naar jouw blog verwijst.
Maar mensen lezen toch helemaal geen nieuwsbrieven meer? Dat valt reuze mee. Nieuwsbrieven willen mensen niet graag ontvangen, maar tips per mail wel. Noem het dus gewoon anders. Bij mij klikt zo’n 30-50% van de mensen op de link die ik meestuur. Hoezo lezen mensen geen nieuwsbrieven?
4 – Ondernemers die meer willen bereiken met social media
Ondernemers die veel met social media doen, zullen regelmatig tegen de grenzen van dit kanaal aanlopen. Vooral als het gaat om de lengte van het bericht. Als je echt waarde wil bieden aan je doelgroep in een uitgebreid verhaal, dan doe je dat liever niet in een microblog (zoals social media-berichten ook wel worden genoemd) maar in een echte blog.
Uiteraard kun je vanaf jouw social media-kanaal wel naar die blog verwijzen met een korte teaser. Bijkomend voordeel is dat je nu de bezoeker meteen hebt waar je hem wilt hebben: op jouw site. Daar waar jouw producten en diensten staan. Daar waar je jouw geld verdient.
Een nog groter voordeel is dat je nu heel mooi de bezoekers van die blog kunt retargeten in komende social media-campagnes. Zelfs als ze die blog op een andere manier onder ogen krijgen, bijvoorbeeld via Google (zie ook volgende punt). Zoals ik eerder al schreef, creëer je hiermee jouw eigen superspecifieke en sterk geëngageerde doelgroep. En eentje die niemand anders heeft – en dat scheelt in kosten per weergave – want het zijn jouw gegevens.
Maar je kunt toch ook direct bloggen op social media? Ja, dat kan, maar daar ben ik niet zo’n voorstander van. Ook hier schreef ik eerder over. Als je blogt, doe je dat beter op je eigen site. Je hebt zo meer controle over de opmaak, de distributie, het gebruik van aanvullende marketing-tools (denk aan formulieren en pop-ups) en je hebt meer kans om te scoren in Google.
5 – Ondernemers die hoog willen scoren in Google
Tot slot is bloggen bittere noodzaak voor ondernemers die hoog in Google willen komen. En wie wil dat nu niet? Bloggen is namelijk de beste manier om antwoord te geven op de zoekvragen die mensen aan Google stellen. Bedenk dat de meeste vragen die aan Google worden gesteld informatieve vragen zijn. Mensen willen dus vooral veel weten.
Bijvoorbeeld hoe ze beter kunnen slapen, waarom yoga gezond is, hoe ze omgaan met knieklachten, hoe ze hun wifi kunnen verbeteren of in welke aandelen ze moeten beleggen. Om maar wat te noemen. Alleen met informatieve artikelen kun je hier antwoord op geven. Met blogs dus.
Het is heel simpel: als jij geen antwoord geeft op die vragen, kan Google jou ook niet hoog plaatsen. Sterker: dan zal Google jou helemaal niet tonen, want je geeft geen antwoord. Scoren in Google draait dus vooral om goed en informatief bloggen. Alleen dat is al een reden om het doen. Ik krijg duizenden bezoekers per maand via Google op mijn blogs. Maand in maand uit. Zonder blogs had ik die bezoekers dus niet gehad.
Tot welke groep behoor jij?
En? Behoor jij tot een van deze vijf groepen? Of tot allemaal? Geef je reactie hieronder. Als dank stuur ik je een video met 10 tips om je blog te promoten op Social Media.
Of vind je bloggen nog steeds niet nodig? Dat kan, maar weet dan wel dat je een hoop voordelen misloopt en dat het opbouwen van een band, het scoren in Google en het krijgen van een klanten een stuk lastiger (of duurder) wordt.