Een blog plaatsen: website of social media?

door | okt 12, 2018 | Bloggen | 0 Reacties

Het is de vraag die ik van veel ondernemers krijg: waar plaats ik het beste mijn blog? Op mijn eigen site waar al mijn diensten staan, maar waar (nog) niet zoveel bezoekers komen? Of op social media waar ik al veel volgers heb, maar waar niet mijn salespagina’s staan? En als social media het antwoord is, moet het dan Facebook of LinkedIn zijn?

In deze blog zet ik de voor- en nadelen van de verschillende opties op een rijtje. Ik kijk hierbij naar de belangrijkste redenen om te gaan bloggen en bekijk zo welke kanalen daar het beste bij aansluiten.

Voor ik dat doe, licht ik eerst nog even de verschillende opties toe, zodat duidelijk is waar we het over hebben.

Blog op eigen site
Hiermee bedoel ik dat je als ondernemer al een eigen site hebt, waar jouw dienstverlening, jouw producten of jouw webshop staat. Deze site is jouw uithangbord. Op deze site ruim je een plek in voor jouw blogs die via een tabje in het menu makkelijk te vinden zijn. Dit tabje hoef je overigens gaan blog te noemen, je mag het ook tips noemen, want in de praktijk zijn het ook vaak tips.

Blog op social media
Wist je dat je ook op social media volledig kunt bloggen? Facebook en LinkedIn hebben een speciale functie waarbij je blogs kunt opstellen. Bij Facebook heet dit Notitie/Note (alleen mogelijk vanaf een bedrijfspagina), bij LinkedIn heet het Article. Deze functies zijn dus anders dan de gewone post, waar de ruimte vaak beperkt is en je de tekst ook niet kunt opmaken. Maar een Notitie of Article verschijnt wel gewoon in de timeline van jouw volgers en ze kunnen het ook liken en erop reageren.

Wat is nu de beste plek om jouw blog te plaatsen? Laten we eerst eens kijken waarom we eigenlijk willen bloggen en dan kijken wat de voor- en nadelen van de kanalen zijn:
 

1 – Vergroten expertpositie

Dit is de allerbelangrijkste reden om te gaan bloggen. Door te bloggen laat je zien dat jij expert bent in jouw vakgebied. En mensen doen graag zaken met experts. Als jij niet vertelt wat je kunt, hoe moeten potentiële klanten het dan van je weten?

Eigen site
Om je expertpositie te claimen is de blog op je eigen site erg waardevol en belangrijk. Bedenk dat als mensen op jouw site komen, ze ook willen zien wat jij te bieden hebt. Alleen een salespagina is dan wat mager. Zeggen dat je iets kunt is minder krachtig dan laten zien wat je kunt (en weet). Daarom zijn blogs op je eigen site zo waardevol, zeker voor mensen die kennis verkopen. Als ze dan jouw blogs zien waaruit jouw expertise blijkt, zullen ze sneller contact opnemen.

Als je blogs er niet staan, is het echt een gemiste kans. Een site zonder blog is niet meer dan een suf visitekaartje. Je kunt wel denken: die expertise laat ik wel zien als ze me bellen. Maar dan moeten ze je wel eerst willen bellen. En die kans is zonder blogs een stuk kleiner (zeker als jouw concurrent ze wel heeft).

Social media
Ook via social media kun je natuurlijk prima jouw expertpositie claimen. Als jij regelmatig een inhoudelijke blog plaatst, zullen de mensen die jou volgen nog meer overtuigd raken dat jij de expert bent in hun timeline op dat bepaalde vakgebied. Dat is doorgaans wel onder je bestaande volgers, hoewel je je bereik wel kun vergroten als jouw volgers jouw bericht gaan liken, delen of erop gaan reageren. Dan kan jouw expertpositie zich ook goed verspreiden onder hun volgers. Maar dan ben je dus wel afhankelijk van de inspanningen van jouw volgers.

2 – Scoren in Google

Bloggen is verreweg de beste manier om te scoren in Google. Omdat je precies kunt inspelen op de vragen die aan de zoekmachine gesteld worden. (Lees ook: Alleen met blogs kun je scoren in Google) Maar werkt dat op alle kanalen zo?

Eigen site
Het voordeel dat je hoog kunt komen met je blogs in Google speelt met name als je je blog op je eigen site plaatst. Dan is Google namelijk in staat om jouw blog te indexeren en dus te laten zien in de zoekresultaten. Daarnaast kun je op je eigen site ook goed interne links plaatsen naar andere blogs binnen jouw site, waardoor Google een beter begrip krijgt van jouw gehele site en jouw blogs (plus site) grotere kans maken om hoger te scoren. Ook kun je je blog makkelijker geschikt maken voor SEO (zoals aanpassen URL) omdat je meer controle hebt over het plaatsen op je eigen site.

Social media

Om hoog te scoren in Google zijn social media minder geschikt, of zelfs helemaal niet. Blogs op Facebook worden niet door Google geïndexeerd. De Articles van LinkedIn wel, maar de kans om daar hoog mee te komen is kleiner dan op je eigen site omdat je minder controle over de opmaak hebt. Je kunt niet de hele SEO-trukendoos opengooien om de kansen groter te maken. Ga maar na: hoe vaak zie jij een LinkedIn-blog in de zoekresultaten van Google staan?

3 – Band opbouwen met je doelgroep

Blogs zijn ook een waanzinnige manier om een band op te bouwen met je doelgroep. Door regelmatig iets van je te laten horen, kom je top-of-mind te staan en zal men eerder aan jou denken als ze jouw dienst/product ooit nodig hebben. Ik schreef er eerder over.

Eigen site

Voor het opbouwen van een band met je publiek is je blog op je eigen site alleen niet voldoende. Omdat je als ondernemer natuurlijk nooit elke dag blogt, zal niemand uit zichzelf naar jouw site gaan om te kijken of je weer iets nieuws geplaatst hebt. Daarmee is een blog op je eigen site niet meteen ongeschikt. Door jouw blog aan te jagen via posts op social media of via een periodieke nieuwsbrief, kun je alsnog een mooie warme band opbouwen.

Daarbij heeft de eigen site het grote voordeel dat je de bezoekers goed kunt monitoren en tracken. Met een Facebook Pixel kun je de bezoekers van je blog vervolgens heel gericht retargeten met advertenties. Zo kun je die band nog intensiever (en lucratiever) maken.

Social media

De kern van social media is dat je een band opbouwt met je publiek. Mensen kijken wel dagelijks op social media en zullen dus wel jouw blog kunnen zien als jij die daar plaatst. Het grote voordeel van een blog op social media is dat je dus vaak al een vast publiek van volgers hebt. Het nadeel is echter dat je wel afhankelijk bent van het algoritme van de desbetreffende sociale media. Ze laten jouw bericht lang niet aan al jouw volgers zien, waardoor je dus maar moet afwachten wie het allemaal onder ogen krijgt.

Daarnaast blijkt uit mijn persoonlijke ervaring dat het bereik van je blog via de speciale blogpagina’s van LinkedIn en Facebook veel minder hoog is dan wanneer je dezelfde blog op je site plaatst een aanjaagt via een gewone post op deze twee sociale media.

4 – Conversie

Uiteindelijk bloggen we om klanten te krijgen. Een blog fungeert daarbij als een perfecte springplank. Vanuit jouw expert-verhaal zijn mensen eerder geneigd naar jouw salespagina te gaan. Wat is nu de beste manier om jouw bloglezers te converteren naar betalende klanten?

Eigen site

Het allergrote voordeel van een blog op je eigen site is dat je de lezer al bijna hebt op de plek waar je hem wilt hebben: jouw verkooppagina. Dat wil zeggen: hij zit al op je site, dus als hij geïnteresseerd is, kan hij snel jouw diensten en producten vinden. Nu kun je dat ook wel sturen met een call to action onder je blog (CTA), maar sommige mensen zullen ook gewoon rond willen kijken.

Met een blog op je eigen site heb je ze als het ware al binnen jouw muren. Daarnaast biedt een eigen site het voordeel dat je CTA’s mooier op kunt maken, met pop-ups kunt werken of aanbiedingen in de kantlijn kunt zetten. Je kunt de conversie iets beter stroomlijnen. En zoals hierboven gezegd kun je met retargeting de verkoop ook stimuleren.

Social media

Zoals gezegd kun je met een CTA ook prima lezers wijzen op jouw aanbieding, dienstenpagina of webshop. In dat opzicht kan een blog op social media zeker werken. Maar daarmee zijn de middelen wel een beetje op. Je kunt de conversie minder sturen en hebt het nadeel dat ze nog niet op jouw site zitten.

Conclusie

Zoals je ziet hebben beide plekken zo hun voordelen. Toch denk ik dat de voordelen van het plaatsen van je blog op je eigen site vele malen groter zijn dan die van het plaatsen op social media.

Met name het voordeel dat je hebt om hoog te scoren in Google is crciaal. Als het je lukt om met enkele blogs bovenaan in Google te komen (en dat is mogelijk als je het goed doet) dan ben je verzekerd van een constante stroom van (nieuwe!) bezoekers. Op mijn eigen blog Blogkracht komt 85% van de lezers binnen via Google, bezoekers die ik niet had gehad als ik mijn blogs alleen op social media had geplaatst.

Het bijkomende voordeel hiervan is dat jouw blogs langer meegaan en je dus langer profijt hebt. Eenmaal hoog in Google kun je maanden- of jarenlang bezoekers krijgen, terwijl een blog op social media al na een paar dagen wegzakt in de timeline – om nooit meer boven te komen drijven. Ik krijg nu nog duizenden bezoekers per maand voor een blog die ik al jaren geleden schreef. Over efficiëntie gesproken.

Daarnaast vind ik het punt van de controle erg belangrijk. De blogs op Facebook en LinkedIn zien er mooi uit, maar je kunt geen plugins of pop-ups toevoegen en ook niet je URL aanpassen of bijvoorbeeld de ALT-tekst van een plaatje. Ook weet je nooit hoe lang jouw blog daar blijft staan. Wie weet heft Facebook dit onderdeel wel ooit op. Ik had ooit blogs op Hyves staan die ik nu gewoon kwijt ben. J

De mogelijkheid tot retargeting moet je ook niet onderschatten. Je maakt dan alsnog gebruik van social media, maar kan dat vooral goed doen als je je blog op je eigen site hebt staan. Je kunt dan in één klap alle geïnteresseerden van die bewuste blog op maat een advertentie laten zien.

Maar het belangrijkste is toch wel dat jouw expertise gewoon van je site moet afstralen. Als een bezoeker op jouw site kijkt moet hij gewoon jouw blogs kunnen vinden en zien wat jij in huis hebt.

Daarom adviseer ik om jouw blog in elk geval altijd op jouw eigen site te zetten.

Daarmee zijn social media natuurlijk niet van de baan. Facebook, LinkedIn en ook Twitter zijn cruciaal om die blog te verspreiden. Maar dat hoeft niet via een blog. Dat kan ook heel goed via een post waarin je kort iets vertelt over jouw blog en dan een verwijzing maakt naar de blog op jouw site.

Desnoods allebei

Heb je echt een enorme trouwe fanbase op LinkedIn waarmee je heel veel contact en interactie hebt, dan kan het nog wel interessant zijn om je blog toch óók daar in zijn geheel te plaatsen. Het levert dan sneller een discussie op op de plek waar je al je discussies voert.

Maar ook dan adviseer ik om toch nog steeds diezelfde blog óók op je eigen site te zetten voor alle effecten hierboven genoemd. Ik zou dan onder de LinkedIn-blog vervolgens een link opnemen naar jouw blogpagina voor overige blogs. Ook kun je interne links uit je LinkedIn-blog dan direct naar jouw blogs op jouw eigen site doorsturen.

Het risico van die laatste optie is wel dat Google niet zo dol is op zogeheten duplicate content. Ze zullen altijd alleen het bronartikel willen indexeren en de ‘kopie’ zal daarom niet in de resultaten komen.

Wil je dat de blog op je site door Google gevonden wordt, plaats die dan echt een flinke tijd eerder dan het artikel op LinkedIn. Zorg dat hij eerst geïndexeerd is.

Of maak een iets andere versie voor de blog op LinkedIn (andere titel, ander intro, iets andere bewoordingen) zodat Google het niet als hetzelfde artikel beschouwt. Bij Facebook heb je dit probleem niet omdat de blogs op Facebook toch al niet worden geïndexeerd, maar ik vind de voordelen van Facebook Notities toch al niet echt groot.

Blog je heel veel, dan heb je de luxueuze situatie om een aantal blogs speciaal voor LinkedIn te maken en zo de kans op bereik wat te spreiden. Maar ik weet dat veel ondernemers al moeite hebben om één blog per maand te maken. In dat geval zal ik hem toch in elk geval op je site zetten.

Kun je niet bloggen op je site?

Heb je nog helemaal geen eigen site of werk je voor een (internationale) organisatie waarvan je geen blog mag toevoegen op de site (omdat dit allemaal vastligt in saaie protocollen) dan kun je in uiterste nood natuurlijk wel social media als primair blog-platform gebruiken.

Zolang je maar gaat bloggen. Want uiteindelijk is dát het allerbelangrijkste. Belangrijker dan de plek waar je hem plaatst.