Alles over Instagram hashtags en hoe je ze gebruikt

Het gebruik van hashtags is enorm effectief om je foto’s beter zichtbaar te maken. Niet alleen worden je foto’s vaker bekeken wanneer je hashtags op de juiste manier inzet je krijgt er ook meer engagement door. Posts met op zijn minst een hashtag hebben gemiddeld zo’n 12% meer betrokkenheid dan posts zonder hashtag. Het is het dus zeker waard om aan de slag te gaan met een hashtag strategie voor je merk of bedrijf wanneer je je profiel wilt laten groeien. Het is de perfecte manier om je content onder ogen te brengen bij jouw mogelijke doelgroep. Deze blog gaat je helpen om alles wat je moet weten over het gebruik van hashtags beter te begrijpen.

Waarom gebruik maken van Instagram hashtags?

Instagram blijft zichzelf ontwikkelen met als gevolg dat er regelmatig veranderingen plaatsvinden op het platform. Zo zagen we de opkomst van Instagram Stories, vernieuwde features en zelf een eigen video kanaal Instagram Television.

Een ding bleef constant en dat is het gebruik van Instagram hashtags. Gebruik maken van relevante hashtags in je Instagram posts en stories is nog steeds een van de beste manieren om ontdekt te worden door nieuwe doelgroepen op Instagram. Goed gebruik van hashtags zal resulteren in meer betrokkenheid, meer volgers en klanten voor je bedrijf.

Maar hoe werken die hashtags dan?

Hashtags op Instagram categoriseren content. Een voorbeeldje: Jij hebt prachtige plaatjes van de nieuwe recepten uit je boek over gezonde voeding en wil dat deze gezien worden, niet alleen door je volgers maar ook door een potentiële nieuwe doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden bij SEO/Google hier kun je de hashtags wel een beetje mee vergelijken.

Wanneer je deze foto’s deelt met daaronder #gezondevoeding zullen deze gebundeld worden onder deze hashtag. Iemand die op dat moment bezig is met gezonde voeding  en inspiratie zoekt voor zijn of haar avondeten zou kunnen zoeken op #gezondevoeding. De kans dat ze op je profiel terecht komen is daardoor dus groot. Als je content relevant en interessant is voor hun is de kans daarna ook groot dat ze je zullen gaan volgen.

Je moet het dus eigenlijk zo zien: hashtags zijn een soort van ‘zoektermen’ die alle bijbehorende foto en video content bundelen. Onder iedere afbeelding die je plaatst kun je een tekst zetten met daarbij maximaal 30 hashtags. Deze hashtags helpen Instagram gebruikers bij het ontdekken van content.

Het leuke aan de constante ontwikkeling van Instagram is dat ze het gebruik van hashtags blijven optimaliseren. Ik zet een aantal van mijn favoriete features voor je op een rijtje:

1. Klikbare hashtags in je bio

Op je Instagram profiel staat bovenaan onder je foto jouw Instagram bio. In deze bio kun je een korte uitleg over je bedrijf geven. Ook kun je hier hashtags aan toevoegen en op deze hashtags kan men klikken. Je hoeft enkel een hashtag voor het woord te zetten en Instagram maakt er zelf een klikbare hashtag van. Dit maakt je bio nog functioneler. Je kunt er bijvoorbeeld een zelf bedachte (merk)hashtag die jij voor je bedrijf veel gebruikt inzetten. Hiermee kun je bezoekers/klanten aanmoedigen deze hashtag te gebruiken wanneer ze een post plaatsen met daarin jou product of dienst.

Ook is het voor je profiel bezoekers leuk om er op te klikken en zo alle aan jou gerelateerde content te bekijken in een overzicht.

Let op: Door hashtags aan je bio toe te voegen maak je je profiel niet vindbaar als men via deze hashtag zoekt. Zet in je bio dus alleen de hashtag die jij hebt gekozen voor je merk.

2. Hashtags in je instagram stories
Met deze functie heb je naast je gewone posts nog een andere manier om ontdekt te worden door Instagram gebruikers. Ook in de stories kan men op de hashtags klikken ze krijgen dan een overzicht met alle posts met desbetreffende hashtag. Ook zal je story (mits je account niet op privé staat) getoond worden in de discover tab.

Er zijn twee manieren om hashtags toe te voegen aan je Instagram stories. Doormiddel van het toevoegen van tekst (zie afbeelding links). Of kunt er voor kiezen één hashtag toe te voegen als sticker (zie afbeelding rechts).

Wat zo leuk is aan deze feature is dat – net zoals bij de posts op je feed – de story zoekbaar wordt. Deze zullen te zien zijn via de zoek en ontdek pagina bij het vergrootglas. Dit wil zeggen dat iedereen die op desbetreffende hashtag zoekt je story zou kunnen zien.

3. Hashtags volgen op Instagram
Je kunt tegenwoordig ook hashtags volgen. Tijdens een grote update eind 2018 introduceerde Instagram de mogelijkheid Hashtags te volgen. Dit betekend dat je op de hoogte kunt blijven van verschillende topics of communities door hashtags waar je interesse in hebt te volgen.

Neem bijvoorbeeld een land waar je op vakantie gaat of de stad waar jij binnenkort een citytrip gaat maken. Denk aan #Barcelona; wanneer je deze hashtag gaat volgen zul je alle posts, maar ook de stories terug zien in je feed. Erg leuk voor wanneer je inspiratie voor leuke plekjes nodig hebt!

Hieronder zie je hoe je een hashtag kunt volgen en hoe deze posts dan verschijnen in je feed.

4. Statistieken over de gebruikte hashtags
Heb jij je Instagram profiel nog niet omgezet naar een business account? Dan is dit misschien wel de beste reden dit eens te gaan doen! Door de Instagram statistieken heb je nu de mogelijkheid om te analyseren hoe effectief je hashtags zijn en of ze je helpen meer impressies te krijgen op je posts. Het is dus de perfecte manier om te zien of je de juiste hashtags hebt gekozen voor jou strategie.

Waar je deze data kunt vinden? Ga naar desbetreffende post en en klik op “bekijk statistieken” onder de post. Hier vind je allerlei statistieken terug waaronder hoeveel post views er via de hashtag kwamen. Wil je nu precies weten welke hashtag het beste heeft gepresteerd dan moeten er toch echt uitgebreidere tools aan te pas komen.

Wil je verschillende mensen bereiken zorg dan dat je regelmatig afwisselt van hashtags. Uiteraard is het van belang dat je eerst een klein onderzoekje doet naar welke hashtags populair zijn en relevant voor jou.

Welke verschillende soorten hashtags zijn er op Instagram?

Dat er enorm veel hashtags zijn kan inmiddels bijna niemand meer ontgaan zijn. Echter gaat zomaar met irrelevante hashtags strooien helaas niet het gewenste resultaat opleveren. Daarom is het van belang dat je de verschillende hashtags en hun doelgroep begrijpt. Dit is belangrijk wanneer je een effectieve Instagram hashtag strategie wilt opzetten.

#1: Community Hashtags
Community hashtags verbinden mensen met dezelfde interesse in een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan de #food of #fotografie. Deze zijn niet direct gekoppeld aan een merk en daardoor breder inzetbaar. Zou je kiezen voor #MacDonalds of #Canonfotografie (dit zijn merk hashtags, daarover bij #2 meer) dan ben je al direct een stuk specifieker.

Community hashtags hebben dus te maken met de niche waarin je bedrijf zich begeeft. Hier is het van belang dat je onderzoekt naar populaire hashtags die relevant zijn voor jou onderneming.

Wanneer je hashtags opzoekt zie je altijd het aantal keer dat ze gebruikt zijn en dit geeft natuurlijk aan hoe populair ze zijn. Nu kun je natuurlijk gaan voor een hashtag die al 120.000 keer gebruikt is of eentje die misschien nog maar 30.000 keer gebruikt is. Uiteraard sta je langer bovenaan bij een iets minder populaire hashtag wat dus ook de kans dat je gezien wordt groter maakt. Dus hoe specifieker de hashtag hoe groter de kans op betrokken gebruikers die je eerder zullen liken of zelfs gaan volgen. Voeg dus een mooie mix aan hashtags toe aan je posts.

#2: Merk Hashtags
Een merk hashtag is uniek en kun je zelf starten. Vaak bestaan ze simpelweg uit de naam van je onderneming, je slogan of de naam van een van je producten. Het kan ook zijn dat de merk hashtag de naam van je bedrijf niet bevat maar dat het naadloos aansluit bij de identiteit van je onderneming.

Het verschil tussen een merk en Community hashtag? Neem nu het bedrijf canon wat camera’s produceert. Ze gebruiken zelf natuurlijk #canon en moedigen hun gebruikers aan deze ook te gebruiken voor meer bereik. #canon is dan ook een merk hashtag. #canoncommunity is daarentegen een community hashtag. Deze kan opgezet zijn door canon maar is meer voor fotografen die gebruik maken van een canon camera en dat dus gemeen hebben en elkaar op deze manier kunnen vinden. Op deze manier genereert canon dus meer aandacht door hun volgers een plekje te geven om relevante content te delen.

Het is belangrijk om je volgers aan te sporen je merk hashtag te gebruiken in hun post of stories om zo ontdekt te worden door nieuwe Instagram gebruikers. Je kunt ze onder je post of tijdens een campagne aansporen je hashtag te gebruiken. Ook zou je wanneer je een fysiek product verkoopt een bedank kaartje mee kunnen sturen waar je men vraagt hun nieuwe aankoop te delen in een post op Instagram met daaronder de merk hashtag van je onderneming.

#3: Campagne Hashtags
Natuurlijk is het de bedoeling dat merk- en community hashtags volop gebruikt blijven worden maar bij campagne hashtags is dit anders. De naam zegt het misschien al: ze horen bij een campagne. De reden dat ze vaak een kortere levensduur hebben is dus dat ze aan een specifieke marketing campagne zijn verbonden. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe samenwerking van een bedrijf of een product lancering. Gedurende de campagne wordt de hashtag volop gepromoot en gebruikt en zodra de campagne over is stopt men met het promoten.

Neem bijvoorbeeld het bekende Coca Cola met #shareacoke. Misschien wel een van de meest succesvolle campagne hashtags ooit! (deze gaat – ondanks de eerdere uitleg over de kortere duur van een campagne hashtag – wel al een paar jaar mee).

Hoe vind je hashtags die het beste bij je bedrijf passen?

Zoals eerder besproken kunnen hashtags erg waardevol zijn voor de groei van je bedrijf. Maar hier is wel de juiste strategie voor nodig.

Ondanks dat de meest populaire hashtags op Instagram al miljoenen keren gebruikt zijn wil het niet zeggen dat jij door het gebruik hiervan heel veel likes of nieuwe volgers gaat krijgen. Uiteraard is het van belang dat de hashtags die je gebruikt relevant zijn voor jouw bedrijf.

In de plaats van het gebruiken van de meest populaire hashtags kun je beter zoeken naar hashtags die minder gebruikt. Hashtags die zich bevinden in een bepaalde niche en daardoor een doelgroep bereiken die betrokken is en dus relevant.

Doe onderzoek naar je doelgroep

Om je doelgroep te laten groeien moet je natuurlijk niet zomaar allerlei hashtags gaan gebruiken. In plaats daarvan ga je op zoek naar welke hashtags je volgers gebruiken en wat past bij de content die jij deelt. Zorg dat je hashtags relevant zijn en zorg dat ze zoekwoorden die je doelgroep gebruikt bevatten.

Onderzoek je concurrentie

Het is natuurlijk altijd slim om even af te kijken bij je concullega om te zien wat voor hashtags ze gebruiken. Door dit te doen kun je zien welke posts met welke hashtags de meeste betrokkenheid hebben. Denk hierbij aan het aantal likes of de reacties op een post.

Het is vast niet je bedoeling te gaan concurreren op alle hashtags die je ziet. Wel kan het je helpen te ontdekken waar mogelijke klanten over praten en de daarbij behorende hashtags die gebruikt worden. Ook kun je op deze manier nog nieuwe hashtags ontdekken en die aan je lijstje toevoegen. Wat ik overigens erg handig vind is een lijstje maken met mijn favoriete hashtags bijvoorbeeld in je notities op je telefoon.

Continue reading

Schrijf je in voor updates en challenges

Vul onderstaand je gegevens in om updates te ontvangen en gratis content zoals challenges en e-books.