Instagram Television

door | jun 22, 2018 | Instagram | 0 Reacties

Instagram Television hét nieuwe video streaming platform

Gisteren lanceerde Instagram ‘IGTV’, haar eigen video streaming platform, gemaakt voor het delen van verticale video’s. De aftrap werd gemaakt door CEO Kevin Systrom een heleboel bekende ‘Instagram content creators’. Inmiddels is het delen van videos via IGTV  toegankelijk voor iedereen.

 

Waar we voorheen alleen de mogelijkheid hadden korte video previews van een minuutje te delen is er nu de mogelijkheid volledige videos plaatsen op je eigen kanaal. Gewone web en app users krijgen vooralsnog de mogelijkheid video’s van 10 minuten te delen. Enkele bekendere content creators hebben momenteel al de mogelijkheid videos van 1 uur te delen. Het is het uiteindelijke doel van Instagram dit de standaard te maken voor al haar gebruikers. Wat is Instagram Television nu precies en wat kunnen we verwachten?

Instagram Television het nieuwe YouTube?

Krijgt YouTube dan voor het eerst te maken met een echte concurrent? Wij verwachten van wel… YouTube wordt natuurlijk volop gebruikt door vloggers en veel van die bloggers zijn ook enorm actief op Instagram. Wat we voorheen veel zagen is dat vloggers een Youtube video uploadde, een kortere preview via Instagram deelde en de kijker doorstuurde naar YouTube. Nu we dus van de een minuut durende Instagram videos af zijn en de mogelijkheid hebben volledige vlogs te delen is het doorsturen naar YouTube dus overbodig. Het kan dus zomaar eens gebeuren dat het plaatsen van vlogs op YouTube afneemt.

Video content maakt enorme groei

Het kijken en delen van video’s maakte een heuse groei door de afgelopen vijf jaar. Vooral het kijken van video’s op mobiele telefoons is erg populair. Gelijktijdig zien we een afname in het kijken van traditionele televisie. Ook heeft video bewezen een enorm winstgevende hoek te zijn voor online advertising terwijl de meer traditionele tekst advertenties stagneren. Veel grote technische bedrijven zoals google, Amazon.com en Apple hebben geïnvesteerd in verschillende video platforms. Zelf heeft Facebook afgelopen jaar een poging gedaan met het promoten van de live-streaming technologie en het financieren van originele content on-demand. Maar ondanks dat heeft Facebooks poging tot het creëren van ‘YouTube-achtige’ kanalen niet zo uitgepakt als gehoopt en de interesse verloren.

Instagram Television grijpt haar kans op het juiste moment

Daar komt Instagram, verworven door Facebook in 2012,  altijd al een veel visueler platform en enorm populair bij jongere gebruikers. Wat ook nog eens geïsoleerd bleef aan controversie zoals Facebooks data privacy narigheid en YouTube’s problemen met gegevensconservering. Instagram Television komt daarmee met haar verticale video platform op het juiste moment de markt in. Het snel groeiende platform heeft inmiddels een biljoen aan maandelijkse gebruikers en is daarom een enorm interessant marketing kanaal. Ondanks dat is adverteren op IGTV nog niet mogelijk maar CEO Kevin Systrom maakte duidelijk dat dit waarschijnlijk wel mogelijk zal worden in de toekomst.

Enkel en alleen verticale video’s op Instagram Television?

Wat we steeds meer zien is dat de horizontale video afneemt. Je hebt je telefoon doorgaans verticaal in je handen en het draaien voor volledig beeld neemt steeds meer af. Instagram Television blijft het delen van verticale video’s voortzetten. Het is dus (vooralsnog) enkel en alleen mogelijk om verticale video’s te delen. IGTV benadrukt hiermee dat het platform draait om mobiele content. Maar is het dan wel zo’n grote concurrent voor YouTube? Op YouTube staan natuurlijk voornamelijk horizontale video’s en dat is op IGTV dus niet het geval. Films worden ook altijd gemaakt op volledig horizontaal scherm evengoed als video gameplay. In dit opzicht liggen de twee platforms dus ver uit elkaar, maar of het delen van verticale video’s meer succes zal behalen dan het delen van horizontale video’s moet natuurlijk nog blijken.

Instagram Television app

Instagram Television maakt gebruik van haar eigen app. Vooralsnog kun je wel via Instagram naar IGTV kijken via een button in de app. De directe app van IGTV begint gelijk met het afspelen van video’s. Je krijgt content te zien van accounts die jij volgt, ook worden video’s die jouw mogelijk kunnen interesseren op de voorgrond getoond. Via de zoek optie kun je zoeken naar andere kanalen. Ook kun je je videos gemakkelijk delen met anderen en het uploaden van content via je eigen IGTV account gaat ook heel gemakkelijk via de IGTV of Instagram app.

We gaan je op de hoogte houden van de IGTV updates want wij zijn fan, maar wat denk jij van het nieuwe IGTV?