1. Werk met thema’s
Maak het jezelf gemakkelijk en identificeer enkele thema’s die je terug kan laten komen. Thema’s die passen bij wat jij doet. Onze branche is educatie in social media marketing en onze doelgroep ondernemers. Daarom hebben wij gekozen voor thema’s als: ondernemen, social media, events en natuurlijk nog een stukje fun/behind the scenes. Onder deze thema’s kun je dan weer gemakkelijker op zoek naar onderwerpen waarover je kunt posten. Denk bijvoorbeeld aan motivatie en werkwijze onder het thema ondernemen, tips over de nieuwste Instagram tools of uitleg over adverteren onder het thema social media of posts over het Social Media Ondernemer Congress onder het thema events.
Wanneer je deze thema’s hebt staan, heb je altijd een hoofdonderwerp om op terug te vallen wanneer je content gaat bedenken. Je zou het voor de afwisseling zelfs zo kunnen indelen dat je de ene week twee posts doet met thema 1 en 2 en de daaropvolgende week 2 posts met thema 3 en 4 enzovoort. Wat je ook zou kunnen doen is een wekelijkse rubriek opstarten waarin een thema centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan een terugkerende quiz over een bepaald onderwerp.
Wanneer je de thema’s voor jezelf hebt geïdentificeerd kun je onder deze thema’s alle onderwerpen die in je opkomen op papier zetten en gebruiken voor je content. Zo heb je binnen no-time een hele voorraad aan content onderwerpen. Kind kan de was doen!
2. Vraag het je doelgroep
We lopen allemaal wel eens vast. Maar de handdoek in de ring gooien, is natuurlijk super zonde! Weet je echt niet waar te beginnen, vraag het dan eens aan je doelgroep. Wat vinden je huidige klanten zo interessant aan je? Of vraag het eens via een post op social media en voor je het weet ben je voorzien van interessante inzichten waar je meer over kunt gaan delen.
Ook kun je op Instagram stories gebruik maken van interessante interactie tools. Denk aan de vragen sticker of een poll. Op deze manier kun je identificeren wat je doelgroep graag terug ziet komen in je content of zelfs vragen naar specifieke onderwerpen om meer over te delen.
3. Kijk naar inhaakmomenten
De inhaakkalender, wie kent hem niet?! Je kunt er op menig website of via Google gemakkelijk een vinden. Natuurlijk hoef je niet op alle data in te haken, maar het kan wel fijn zijn om er een aantal simpele content momenten uit te halen. Dit zijn eigenlijk al ‘Quick Wins’ waar je direct op in kunt spelen met je content.
Wat ook belangrijk is, is dat je voor jezelf al even je hele agenda afgaat voor belangrijke kalender momenten voor jouw bedrijf. Denk aan de datum waarop je je bedrijf oprichtte, de dag waarop je een nieuw programma lanceert of een event organiseert. Wanneer je deze momenten inzichtelijk hebt kun je daar met je content naar toe gaan werken. De weken in aanloop van je lancering kun je steeds al wat info delen of leuke acties starten om je doelgroep warm te maken voor wat er komen gaat.
4. Plan een dagje content maken in
Wanneer je vanuit je thema’s een heleboel onderwerpen klaar hebt staan, kun je aan de bak! Plan een dag (of een dagdeel of paar uur, afhankelijk van de hoeveelheid) in voor het schrijven van content. Wanneer je er lekker in zit zul je zien dat het veel gemakkelijker gaat. Denk niet te moeilijk. Jij bent de expert, dus hele simpele dingen kunnen je doelgroep al mooie inzichten bieden.
Geen zin om te betalen voor een fotograaf? Vraag een ondernemer, vriend of vriendin en ga lekker samen op pad met een camera of gebruik je mobiel. Neem wat setjes kleren mee en zoek naar een aantal leuke locaties. Kijk voor wat inspiratie op Pinterest en je hebt zo een hele databank aan bruikbaar beeldmateriaal.
Ga je een serie aan video’s opnemen? Dan kun je dit ook allemaal achter elkaar doen.. Wissel eventueel ook weer je kleding af zodat het lijkt alsof het op verschillende dagen is opgenomen. Op deze manier kost het je maar eenmalig de tijd die je kwijt bent voor de technische set up. Ik spreek hier over een technische set up, maar je hoeft heus geen hele opnamestudio te gaan huren. Met je telefoon of een losse camera en een simpele microfoon die je in je laptop plugt kom je al een heel eind. Er zijn genoeg online websites waar ze handige tools hebben voor een hele vriendelijke prijs. Mocht het nu zover komen dat je echt veel met video en/of geluid aan de slag gaat, dan kun je altijd nog upgraden naar beter materiaal.
5. Gebruik een planningstool
Plannen, plannen, plannen! We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Denk over je content na en plan deze van te voren in. Dit scheelt je zoveel tijd en last-minute stress. Maak het geheel inzichtelijk door het van te voren uit te werken in een content planner (onderaan de pagina zal ik er een met je delen). Wanneer je dit gedaan hebt, de content hebt geschreven en het beeldmateriaal erbij hebt, kun je het in gaan plannen. Je kunt dit natuurlijk handmatig blijven doen en er een reminder voor in je agenda zetten, maar je maakt het jezelf echt gemakkelijker wanneer je hier een tool voor gebruikt.
Ik zet er een aantal voor je op een rij:
- Studio voor makers van Facebook
Handige tool van Facebook waarop je Facebook posts en verhalen en Instagram posts en Instagram Television kunt inplannen. Het nadeel vind ik dat je er geen Instagram Stories mee kunt inplannen.
- Hootsuite
Gebruiksvriendelijke tool waarop je niet alleen voor Facebook en Instagram kunt inplannen, maar ook voor LinkedIn. Mooie extra toevoeging dus en je kunt met de gratis variant ook een heel eind uit de voeten komen. Mocht je meerdere accounts willen koppelen dan kun je uitwijken naar een betaalde variant.
- Later
Een super uitgebreide tool waarmee je op vrijwel alle social media platforms kunt inplannen. Later is een officiële partner van Instagram waardoor je ook een heel gedeelte analytics hebt. Je kunt zelfs zien welke specifieke hashtags het beste voor je werken. Ook hier is een gratis variant waarmee je maandelijks 30 posts kan plaatsen. Wil je meer posts, het hele analytics gebeuren of Instagram stories inplannen? Dan zou je voor een betaalde versie kunnen gaan.
Ik wens je heel veel succes met het inplannen van je content en hoop het snel ergens voorbij te zien komen!