Inspiratiecase Marlene - A3 Baby & Kids

Tijdens de kickstart call zijn we in eerste instantie begonnen met het op orde brengen alle instellingen op Facebook. Een overzichtelijke Bedrijfsmanager met daaronder de juiste pagina’s en advertentieaccounts.

Case in het kort

  • Leads genereren voor e-mail marketing
  • E-mailfunnels uitbreiden en optimaliseren voor meer conversie
  • Facebook campagne met winactie voor meer leads

Campagnes voor A3 Baby & Kids

A3 Baby & Kids is fabrikant en distributeur van baby en kinderartikelen. Naast hun eigen merken zijn zij ook exclusief distributeur van verschillende andere merken. Ze hebben een breed scala aan producten voor baby’s en kinderen, waaronder traphekken, autoaccessoires en luieremmers. 

Voor de campagne is gekozen om in eerste instantie te focussen op één specifiek merk en product, namelijk een uniek gepatenteerde slaapzak. 

De doelgroep voor dit product bestaat uit jonge moeders van kinderen tussen de 0 en 3 jaar oud. Voor A3 Baby & Kids is het belangrijk om meer bekendheid over slaapproblemen bij jonge kinderen te creëren onder de doelgroep. Zo werken zij ook samen met slaapexperts om de doelgroep te informeren.

Een belangrijk doel is daarom ook het uitbreiden van hun mailinglijst. Met informatieve mails kunnen zij gerichte informatie overdragen bij de doelgroep en tevens meer bekendheid rondom het product creëren. 

Proces

Marlene is verantwoordelijk voor de online marketing van de webshop. Zij startte met het coachingtraject van Social Media Ondernemer. 

Een belangrijke uitdaging voor A3 Baby & Kids is dat zij veel samenwerken met internationale merken die actief zijn in verschillende landen. Zij is verantwoordelijk voor de Nederlandse markt. De structuur van Facebook-pagina’s en advertentieaccounts was hierdoor wat ongeorganiseerd. 

Tijdens de kickstart call zijn we in eerste instantie begonnen met het op orde brengen alle instellingen op Facebook. Een overzichtelijke Bedrijfsmanager met daaronder de juiste pagina’s en advertentieaccounts. 

Marlene had een duidelijk doel voor ogen: de e-maillijst vergroten maar vooral ook zorgen voor meer conversie uit de maillinglijst. In het verleden had zij meerdere campagnes gedraaid waarmee zij een mooi aantal leads heeft verzameld. Echter leverde dit nooit voldoende conversies op. 

De eerste stap was daarom om de huidige processen en funnels in kaart te brengen. Wat was de reden dat eerdere campagnes niet voldoende resultaten op leverden? Vanuit deze learnings is een concreet optimalisatieplan opgesteld. De basis was er, maar er waren punten voor verbetering. 

Opbouw campagne

In samenspraak met Marlene is besloten om middels een win-actie campagne op Facebook nieuwe leads te genereren. Hierbij is gebruik gemaakt van bestaand materiaal (landingspagina’s, e-mailfunnels etc) waar diverse verbeteringspunten zijn doorgevoerd:

  • Landingspagina is versimpeld. Meer focus op daadwerkelijk CTA.
  • Landingspagina is geoptimaliseerd voor mobiele weergave. 
  • Omdat het product zich uitstekend leent voor storytelling hebben dit ook toegepast in de nieuwe advertentieteksten. 
  • Diverse nieuwe doelgroepen aangemaakt t.b.v. Facebook campagnes. Hierbij is gebruik gemaakt van de huidige klantenlijst. 
  • E-mailfunnel uitgebreid waarbij focus lag op informeren en inspireren van jonge ouders. 
Landingspagina winactie

De campagne is opgebouwd volgens het AIDA model:

  • Attention: Via de Facebook advertentie is het eerste contact gelegd met de doelgroep. Door direct op het probleem in te spelen, namelijk slapeloze nachten van jonge ouders, spreken ze de doelgroep goed aan en laten ze de doelgroep op een laagdrempelige manier kennis maken met hun product. 
  • Interest: Na aanmelden via de Facebook advertentie komen deelnemers in een e-mail funnel terecht. In een aantal mailtjes krijgen de deelnemers een completer beeld van het product.  
  • Desire: In de mailfunnel worden meerdere contactmomenten gecreëerd waardoor de leads langzaam meer vertrouwen krijgen in product. Door ook ervaringsverhalen van andere ouders te delen zorgen ze ervoor dat het verlangen naar het product toeneemt. 
  • Action: Op het moment dat de winnaar van het product bekend is krijgen alle deelnemers en ‘troostprijs’. Met een unieke kortingscode kunnen zij het product met een interessant korting direct bestellen. Kopen de mensen? Dan komen ze in een funnel om herhalingsaankoop te stimuleren. Kopen de mensen niet direct? Dan komen in een funnel waarbij zij regelmatig nieuwsbrieven ontvangen met meer productinformatie, tips voor jonge ouders en leuke acties.
Facebook advertentie

Resultaat

Na de eerste winactie in mei kwamen hier de volgende resultaten uit:



Zoals te zien is de campagne direct winstgevend. Vaak zien we bij leadcampagnes, zeker bij winacties, dat de kosten van een lead zich pas veel later terug verdienen. In dit geval zijn de kosten direct terugverdiend. De daadwerkelijke omzet per lead zal op de lange termijn veel hoger zijn en daarmee neemt de ROAS verder toe. 

Vanwege de goede resultaten is besloten om deze campagne maandelijks te herhalen. Dit heeft tot op heden tot de volgende resultaten geleid:



Continue reading

Schrijf je in voor updates en challenges

Vul onderstaand je gegevens in om updates te ontvangen en gratis content zoals challenges en e-books.