Inspiratiecase Anita Janssen - Bewustwording+

De grootste uitdaging bij Anita was het in contact komen met de juiste mensen. Waar campagnes in het verleden vaak goede resultaten gaven liepen deze nu behoorlijk terug. Werk aan de winkel dus.

Case in het kort

  • Waardevolle leads genereren voor e-mail marketing
  • E-mailfunnels uitbreiden en optimaliseren voor meer conversie
  • Meer focus op persoonlijk contact
  • Profiel verrijking m.b.v. quiz
  • Google ad campagnes

Campagnes voor Bewustwording+

Vanuit de wens te werken met mensen aan het versterken van hun kwaliteiten is Anita gestart als zelfstandig perfectionisme coach. Als coach en begeleider gebruikt zij haar analytische kant en volgt zij haar hart, gevoel en intuïtie. Als ervaringsdeskundige op het gebied van perfectionisme vindt zij snel aansluiting bij mensen die last hebben van dit gedragspatroon.

Haar missie is om inzicht te brengen en uitzicht te bieden. Ze ondersteunt mensen om meer zicht te krijgen motieven, drijfveren, angsten en overtuigingen om zo hun perfectionistisch gedragspatroon achter zich te laten. 

De doelgroep waar Anita zich met name op wil richten zijn leidinggevenden en HR-managers van kleine tot middelgrote bedrijven. Het is belangrijk om zichtbaar te zijn bij deze doelgroep wanneer zij naar oplossingen zoeken voor hun medewerkers. 

Anita is al enkele jaren actief met online marketing, met name met Facebook advertenties. Tot een jaar geleden behaalde zij hier goede resultaten mee door o.a. te adverteren voor webinars. Echter liepen resultaten terug.

Met name de kwaliteit van de leads werd minder en hier lag dus een grote uitdaging. Een belangrijk doel voor Antia is dus om leads te verzamelen van hogere kwaliteit én meer te focussen op persoonlijk (telefonisch) contact met hen. 

Proces

De grootste uitdaging bij Anita was het in contact komen met de juiste mensen. Waar campagnes in het verleden vaak goede resultaten gaven liepen deze nu behoorlijk terug. Werk aan de winkel dus. 

In eerste instantie is gekeken naar de huidige situatie. Hoe is de huidige funnel opgebouwd? Hoe komen klanten bij haar terecht? Waardoor haken mensen af? 

Anita had diverse leadmagnets beschikbaar (o.a. Webinar, e-book en de Quickscan Perfectionisme). We hebben de verschillende lead magnets besproken en geanalyseerd om te bepalen welke het meest effectief is. 

Opbouw campagne

Gekozen is om de ‘Quickscan Perfectionisme’ te gebruiken en verder te optimaliseren. De ‘Quickscan Perfectionisme’ bestaat uit een online quiz. Op basis van een aantal vragen zien deelnemers vervolgens wat hun score is en in hoeverre zij perfectionistisch gedrag vertonen en hoe dit hun dagelijks leven beïnvloedt. 

Deze quiz-methode werkt tweeledig. Enerzijds maak je de doelgroep zeer bewust van hun ‘probleem’ en kun je een passende oplossing aanbieden. Anderzijds geeft het veel inzicht in leads. Je weet precies waar de problemen zitten en hoeverre je hier op kunt inspelen. Ook minder relevante leads worden op deze manier direct gefilterd zodat hier geen onnodige tijd aan gespendeerd hoeft te worden. 

Landingspagina quickscan

Ter voorbereiding op de campagne is het bestaande geanalyseerd en geoptimaliseerd. Hierbij zijn de volgende stappen doorlopen: 

  • Quiz is vereenvoudigd. Minder en concretere vragen om op die manier de drempel te verlagen en de conversie te verhogen. 
  • Telefoonnummer toegevoegd aan het formulier. Hiermee namen we het risico dat het aantal leads beperkt zou zijn, echter wel met als doel dat de kwaliteit van de lead zou toenemen en persoonlijk contact sneller gemaakt kan worden. 
  • E-mailfunnel is uitgebreid en geoptimaliseerd. Hierbij is de bestaande funnel gebruikt als uitgangspunt. De funnel is aangevuld met waardevolle content om zo de betrouwbaarheid en autoriteit van Anita te vergroten. 
  • Testcampagne gedraaid op LinkedIn. Echter kosten van de leads erg hoog en ook kwaliteit niet zoals gewenst. 
  • Testcampagne gedraaid op Google met goede resultaten. Deze verder geoptimaliseerd. 

De  Google Ad campagne is als volgt opgebouwd: 

  1. Google Search Ad campagne opgezet op basis van zoekwoordenonderzoek. 
  2. Advertentie linkt door naar de landingspagina voor de ‘Quickscan Perfectionisme’ (https://quickscan.bewustwordingplus.nl/).
  3. Deelnemers vullen de quiz in en laten hun gegevens achter, zij ontvangen direct de uitslag.
  4. Deelnemers komen in de e-mailfunnel terecht waarna zij op basis van hun uitslag gerichte tips krijgen toegestuurd. 
  5. Op basis van de testuitslag krijgen deelnemers een gericht aanbod.
  6. Indien deelnemer na een bepaalde periode zelf geen actie onderneemt, neemt Anita zelf persoonlijk contact om op die manier te achterhalen wat eventuele bezwaren zijn.  
Google Ad 1

Google Ad 2

Google Ad 3

Resultaat

Resultaten campagne Bewustwording+


De ervaring van Anita Janssen

Anita Janssen volgt inmiddels ruim 5 maanden het SMO Coachingtraject met haar coach Amy. Benieuwd naar haar ervaring tot nu toe? Lees hier haar verhaal.

Continue reading

Schrijf je in voor updates en challenges

Vul onderstaand je gegevens in om updates te ontvangen en gratis content zoals challenges en e-books.