Wat is Snapchat?
Snapchat is een social media platform dat de laatste jaren een behoorlijke groei heeft doorgemaakt in Nederland. In een jaar tijd groeide het aantal Nederlandse gebruikers van 1,9 miljoen in 2017 tot 2,4 miljoen gebruikers in 2018. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research & Consultancy.
Snapchat is een mobiele applicatie die speciaal is ontwikkeld voor gebruik met de smartphone. De app staat volledig in het teken van delen van foto’s en video’s die vervolgens na 24 uur automatisch worden verwijderd. Omdat de content tijdelijk zichtbaar is en gebruikers bewust kiezen welke content zij willen zien, maakt de app persoonlijk.
"Een nieuw soort camera die in verbinding staat met je vrienden en de rest van de wereld.”
Zelf noemt Snapchat het ‘Een nieuw soort camera die in verbinding staat met je vrienden en de rest van de wereld’. De app is volledig afgestemd op het gebruik van de smartphone en het is dan ook alleen mogelijk om verticale foto’s en video’s te maken en te delen. Bij Snapchat draait het om het delen van verhalen. Een verhaal bestaat uit een reeks foto’s of video’s in chronologische volgorde. De verhalen die jij of je vrienden delen op Snapchat zijn voor 24 uur zichtbaar en worden daarna automatisch verwijderd.
Snapchat vs. Facebook en Instagram
Waar het bij Facebook en Instagram draait om ‘het perfecte plaatje’, draait het bij Snapchat juist om de vluchtigheid van het delen van content. De drempel om bij Snapchat iets te delen is vaak veel lager en dit zorgt voor snelle, grappige en creatieve content. Dit maakt Snapchat uniek ten opzichte van andere kanalen.
Wie zijn de gebruikers van Snapchat?
De gebruikers van Snapchat zijn relatief jong. De afgelopen jaar heeft Snapchat in de leeftijdscategorie van 15-19 jaar een inhaalslag gemaakt ten opzichte van Facebook. De jongeren lijken zich minder thuis te voelen tussen de (ouderen) gebruikers op Facebook. Het gebruik van Snapchat lijken ze simpelweg leuker te vinden. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van Newcom Research & Consultancy blijkt dat in 2018 72% van de jongeren tussen 15 en 19 actief is op Snapchat. Dat staat tegenover 7% tussen de 40 en 64 jaar.
Voor een groot deel van de jongeren tussen 15 en 19 jaar geldt zelfs dat zij alleen nog actief zijn op Snapchat en niet meer op andere social media kanalen. Snapchat is dus in sommige gevallen het enige kanaal waarmee je deze doelgroep gaat bereiken.
Snapchat voor bedrijven
Bij Snapchat voor bedrijven draait het om het delen van verhalen. Als bedrijf deel je dus ook het verhaal van jouw bedrijf waarbij je creatief en origineel moet zijn. Geef je volgers bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen: hoe ziet een normale dag op kantoor er uit? Of: wat speelt zich allemaal achter de schermen af bij een evenement dat je organiseert?
Gebruikers van Snapchat communiceren via de app voornamelijk met goede vrienden en is daardoor vrij persoonlijk. Als bedrijf is het dan ook lastig om op te vallen. Je moet er als bedrijf natuurlijk wel voor zorgen dat mensen je verhalen bekijken, anders levert het weinig op.
Een belangrijke tool om je bereik te vergroten is de Snapcode. De Snapcode is een unieke code, vergelijkbaar met een QR-code, welke mensen kunnen scannen en vervolgens op je account uitkomen. Ze zou deze Snapcode via andere kanalen kunnen delen om ervoor te zorgen dat meer mensen jouw bedrijf weten te vinden.
Wat zijn de advertentiemogelijkheden op Snapchat?
Wil je een jongere doelgroep bereiken maar heb je te weinig tijd om Snapchat actief te gaan gebruiken om jouw organische bereik te vergroten? Dan kun je er ook voor kiezen om te gaan adverteren via Snapchat. Sinds vorig jaar is het namelijk ook mogelijk om in Nederland te adverteren via dit kanaal. Voor die tijd was het ook al mogelijk in andere landen.
Via het advertentiebeheer van Snapchat (AdManager) kun je de advertenties inkopen en ontwerpen. Het is mogelijk om je campagne te targeten op een specifieke doelgroep waarbij je onder andere kunt selecteren op leeftijd, locatie en interesse. Ook is het mogelijk om te retargeten.
Advertentieopties
De ontwikkelingen voor Snapchat gaan vrij snel, het zou dus zomaar kunnen dat de advertentiemogelijkheden binnenkort weer zijn aangepast of uitgebreid. Op dit moment zijn er vier advertentieopties binnen Snapchat voor bedrijven.
1 – SnapAds
Wanneer je gebruik maakt van SnapAds worden jouw foto’s en video’s tussen de verhalen van vrienden en bij ‘voorgestelde verhalen’ weergegeven. Het voordeel van SnapAds is dat ze dezelfde uitstraling hebben als een gewone Snap en dus minder goed opvallen als zijnde gesponsorde content. Ook is het mogelijk om vanuit een SnapAd door te linken naar een externe website of de appstore.
2 – Sponsored Lenses
Snapchat is met name zo populair geworden door het gebruik van de lenzen bij het maken van foto’s en video’s. Lenzen zijn animaties die worden geprojecteerd op het gezicht van de persoon die op de foto of video staat. De lenzen laten je bijvoorbeeld transformeren naar een hondje of verandert de vorm van je gezicht. Ook hebben sommige filters ingebouwde stem-vervormers waardoor je ineens heel anders klinkt. Met Sponsored Lenses kun je zelf een lens ontwerpen en volledig aanpassen aan de huisstijl van je bedrijf.
Hieronder zie je twee voorbeelden van gesponsorde lenzen van Malibu en Taco Bell.
3 – Geofilter
Snaps met een Geofilter geven aan waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Gesponsorde Geofilters zijn zo ingesteld dat deze exclusief op een bepaalde locatie te gebruiken zijn. Deze vorm van adverteren is bijvoorbeeld erg interessant bij evenementen. De Geofilters zijn verbonden aan een GPS locatie. Op deze manier kan de locatie heel specifiek worden getarged. Zoals op onderstaand voorbeeld is te zien is deze filter alleen beschikbaar voor gebruikers die zich bevinden bij Phil’s Donuts. Om deze filter in te zetten betaalt Phil’s Donuts advertentiekosten.
4 – Story takeover
Je kunt er ook voor kiezen om iemand anders toegang te geven tot jouw Snapchat account. Door een influencer of ander bekend persoon jouw account over te laten nemen kun je een specifieke doelgroep stimuleren om jouw merk te gaan volgen. Het is dan wel belangrijk dat je via andere kanalen aankondigt dat dat diegene jouw account gaat overnemen.
Snapchat inzetten als marketingtool?
Het is moeilijk om op de vraag of je Snapchat moet inzetten als marketingtool een eenduidig antwoord te geven. Dit hangt onder andere af van het soort bedrijf dat je hebt en uiteraard van de doelgroep waar je je op richt.
Ik snap dat dit een lastige keuze kan zijn. Hieronder zet ik daarom de voor- en nadelen voor je op een rijtje.
Voordelen
- Via Snapchat bereik je een jonge doelgroep die, in de meeste gevallen, niet via andere social media kanalen te bereiken zijn.
- Snapchat is laagdrempelig door het plaatsen van snelle content. Professionele en gestylde content is dus niet noodzakelijk.
Nadelen
- Snapchat is erg persoonlijk in gebruik waardoor het als bedrijf moeilijk is om hier je plek te veroveren.
- Om effectief te zijn met Snapchat moet je veel tijd of geld investeren.
De beste manier om erachter te komen of Snapchat wat voor jouw onderneming is, is door zelf met de app aan de slag te gaan. Maak een account aan en ga bedrijven en merken volgen die zich in dezelfde branche bevinden als jouw onderneming. Op deze manier krijg je een beter beeld van de soort content die gedeeld wordt en welke strategieën er worden toegepast. De enige manier om Snapchat écht goed te leren kennen is door het zelf te gaan ondervinden.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie over het gebruik van Snapchat als marketingtool denken? Gebruik jij het zelf al voor jouw onderneming? Laat het hieronder weten in de comments!