Het is natuurlijk leuk als een blog inhaakt op de actualiteit. Je speelt zo in bij wat op dat moment leeft bij de lezer. Maar het is geen voorwaarde bij het schrijven van een blog. Als je kijkt naar de definitie van een blog dan gaat het er vooral om dat een blog informatief of inspirerend is. En dat kan ook tijdloos zijn.
Zeker zakelijke blogs kunnen heel goed tijdloos zijn. Neem mijn blog over schrijftips voor een blog. Die schreef ik al in 2016, maar de informatie is nog steeds geldig. Ik heb er weleens wat aan toegevoegd, maar de basistips veranderen niet voortdurend.
Jarenlang profijt
We noemen dit soort blogs ook wel evergreen content. Content die algemene inzichten geeft die voor langere tijd gelden.
Elke branche heeft onderwerpen voor dit soort evergreen content. Een fotograaf kan uitleggen waar je op moet letten bij de belichting, een hardloopcoach kan tips geven over rennen in de hitte en een businesscoach kan vertellen waarom het schrijven van een boek jou succesvoller maakt. Om maar wat te noemen. Allemaal tips die het ene jaar niet anders zijn dan het andere.
Het mooie van dit soort evergreen content is dat je er als bloggende ondernemer lang profijt van kunt hebben. Eenmaal geschreven, trekt de blog jarenlang lezers. Zonder dat je er nog tijd in hoeft te stoppen.
Vooral als het je lukt om die blog ook nog eens hoog in Google te krijgen, kun je maand in maand uit lezers krijgen. Zo krijg ik voor deze blog over schrijftips honderden bezoekers per maand via Google en voor sommige andere blogs zelfs duizenden bezoekers per maand.
Hoezo is bloggen dan nog zonde van je tijd?
Maar… let op de publicatiedatum
Er is alleen één onderdeel van je evergreen blog dat je goed in de gaten moet houden: de datum.
Want een blog kan dan best tijdloze informatie bieden, als er een oude publicatiedatum bij staat, kan het toch een negatief effect hebben op je plek in Google en het aantal lezers (en die twee versterken elkaar)
Zelf merkte ik dit bij een blog die ik in 2013 schreef voor Monsterboard over het redelijk tijdloze onderwerp employer branding (oftewel: hoe zorg je als bedrijf voor dat mensen jou als ideale werkgever zien).
Al snel kwam ik met deze blog helemaal bovenaan in Google terecht op de zoekterm employer branding (en varianten van deze zoekterm) waardoor we meer dan duizend bezoekers per maand kregen. Jaar in jaar uit.
Tot ik vanaf juni 2018 ineens een daling in bezoekers zag. Eerst dacht ik dat het door de zomerdip kwam, maar toen ik beter keek, zag ik dat ik mijn vaste nummer-1 plek in Google was kwijtgeraakt. Ik stond al een tijdje op plek 2, en toen zelfs op 3 en toen nog lager!
Wat gebeurde hier?
Twee scenario’s konden er aan de hand zijn:
1 – Google vond mijn blog niet meer passen,omdat hij al lang niet was bijgewerkt en een oude datum had. Daardoor zette Google mij lager op de resultatenpagina en daardoor kreeg ik minder bezoekers.
2 – De lezers vonden mijn blog niet meer passen, omdat er een oude datum bij stond. Veel lezers kiezen toch sneller voor recentere blogs als ze de keuze hebben (sommigen selecteren zelfs op datum). Daardoor werd er minder geklikt uit de resultaten, wat voor Google weer een signaal is dat mijn blog minder waardevol is, waardoor hij mij liet dalen in de ranking.
Aangezien de daling in bezoekers en de ranking min of meer gelijktijdig plaatsvonden (met lichte schommelingen) is het achteraf lastig te beoordelen wat het precieze scenario is geweest. De waarheid zal ergens in het midden liggen en vermoedelijk hebben ze elkaar versterkt.
Oude datum werkt niet in je voordeel
Eén ding werd mij in ieder geval wel duidelijk: een oude datum bij je blog werkt niet in je voordeel. Of het nu door Google komt, waardoor je minder lezers krijgt, of door de afhakende lezers waardoor je daalt in Google.
Want toen ik mijn blog vervolgens aanpaste in september 2018 en er een nieuwe datum bij zette, gebeurde het opvallende: ik ging direct weer stijgen!
Daling in ranking voor Google (mobiel en desktop) en stijging na aanpassing datum op 5 september 2018
En na een gestage klim omhoog staat de blog inmiddels weer vrolijk op nummer 1. Zelfs met een opvallende featured snippet. En de bezoekers zijn daardoor ook weer terug.
Datum weglaten of niet?
Kun je de datum dan niet beter helemaal weglaten? Dat kan zeker een overweging zijn. Bij mijn blogs op Blogkracht staan ze al een tijdje niet meer. Voordeel is dat mijn blogs nu echt tijdloos overkomen. Dat kan om die reden een overweging zijn om te kiezen voor het weglaten van de datum.
En invloed op de ranking heeft het ook niet, zoals je ziet in het screenshot helemaal bovenaan in deze blog. Van de top-3 in Google heeft mijn blog als enige geen datum.
Aan de andere kant wil je met sommige actuele blogs misschien juist wel de nieuwswaardigheid benadrukken en wil je daarom wel een datum hebben staan.
Maar wat je ook kiest: voorkom dat je datum te oud wordt. Want dat is zeker nadelig.
Kwaliteit wint altijd
Dus als je evergreen blogs maakt met een datum erbij, zorg dan wel dat je af en toe de blog ververst. In elk geval de datum, maar kijk dan meteen of de inhoud nog wel passend is.
Dat is sowieso verstandig om af en toe te doen: kijken of je oude evergreen blogs inhoudelijk nog wel kloppen. Misschien verwijs je naar cijfers die inmiddels achterhaald zijn of heb je nieuwe kennis die jouw blog nog beter maken.
Dát vindt Google namelijk het allerbelangrijkste: dat jouw blog het allerbeste antwoord geeft op de zoekvraag.
En als jij regelmatig jouw blogs aanpast, dan laat je aan Google zien dat jij dat ook belangrijk vindt. Dat je de inhoud serieus neemt. Anders steek je er geen tijd en energie in om je blog een jaar of wat later nog eens aan te passen.
Hou de datum dus in de gaten, maar vooral ook de inhoud van je blog. Uiteindelijk draait het daar vooral om. Kwaliteit wint altijd.