Het mooie van het Facebook Advertentieplatform is natuurlijk dat je heel gericht kunt zoeken naar iemands locatie of kenmerken als interesses, gedrag of demografische gegevens. Zo kun je targeten op mensen die net verloofd zijn, van mountainbiken houden en/of twee weken geleden nog teruggekomen zijn van een reis. Je kunt het zo gek niet bedenken of Facebook heeft er een doelgroep van.
Interesses raken verzadigd
Alleen richt je je met jouw mountainbike-advertentie precies op dezelfde groep mensen als jouw concurrent. Die vinkt ook braaf dat checkboxje aan en zo vis je samen in dezelfde vijver, waardoor de kosten voor het mogen hengelen in deze vijver alleen maar omhoog gaan. Daarnaast val je minder op tussen al die mountainbike-liefhebbers.
Zeker voor populaire en algemene doelgroepen als ‘eigenaren van kleine bedrijven’ kan dat nogal eens nadelig zijn. Veel adverteerders hengelen naar deze doelgroep, waardoor jouw advertentie minder effectief wordt. Vooral ook nu het aantal advertenties op Facebook flink gestegen is.
Het liefst creëer je een eigen unieke doelgroep die én heel gericht is én niet door anderen te kopiëren valt.
Retargeten websitebezoek (maar dan slimmer)
Een oplossing om dat te doen, is natuurlijk door een eigen doelgroep aan te maken via websiteverkeer of betrokkenheid. Zo kun je mensen retargeten die op jouw website zijn geweest of die iets op jouw Facebook-pagina hebben gedaan. Dan heb je alvast een doelgroep die geen enkele andere partij precies zo heeft.
Om vervolgens ook nieuwe mensen te bereiken (en niet alleen de mensen die jou dus al enigszins kennen) kun je Facebook zogeheten ‘look-a-likes’ laten maken van deze bezoekers. Facebook kijkt dan naar de overkoepelende kenmerken van deze bezoekers en destilleert daar een patroon uit, om dat vervolgens over alle andere gebruikers heen te leggen.
Je krijgt nu een heel nieuwe doelgroep van mensen die jou nog niet kennen, maar die wel in potentie geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Omdat ze lijken op mensen die eerder al geïnteresseerd waren in jou.
Nadeel is dat dit alleen werkt als Facebook voldoende bezoekers kan meten (minimaal 1000). Anders kan het geen patroon ontdekken. En als jij nu juist weinig bezoekers op je website krijgt (daarom ga je namelijk adverteren) of op je Facebook-pagina (omdat je nog niet zo lang bestaat) dan werkt dit alsnog niet zo goed.
Jouw blog als tussenoplossing
Een mooie tussenoplossing is door gebruik te maken van een blog. Met blogs trek je mensen aan die in jouw vakgebied geïnteresseerd zijn, ook als ze nog niet direct van plan zijn om iets te kopen. Ze zitten vaak nog in de oriëntatiefase en zijn vooral op zoek naar informatie.
Denk aan iemand die wil weten hoe hij van zijn slaapproblemen af wil komen, maar nog niet nagedacht heeft aan het inschakelen van een slaaptherapeut. Of aan iemand die wel schoonmaaktips voor het lappen van de ramen wil, maar nog niet wist van jouw handige schoonmaakdoekje.
Met de tips in jouw blog worden ze misschien niet direct klant (hoewel dat natuurlijk ook kan als ze jouw call-to-action onder jouw blog zien staan) maar heb je ze wel op de radar.
Je creëert zo zelf een bestand van mensen die in potentie geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Via retargeting kun je ze direct benaderen in een Facebook-advertentie en als je voldoende bloglezers hebt, kun je deze lezers ook ‘klonen’ in een fantastische groep van look-a-likes.
Je gebruikt je blog zo als een inhoudelijk lokkertje om mensen aan te trekken die mogelijk ooit klant kunnen worden. Het is het aas om de vissen uit verschillende vijvers naar jouw persoonlijke unieke vijver te krijgen van waaruit je vervolgens heerlijk ongestoord en naar hartenlust kunt gaan hengelen.
De tandem Google-Facebook
Het grote voordeel is dat deze bloglezers niet per se via Facebook hoeven te komen. Als jij blogs weet te schrijven die hoog scoren in Google (en dat lukt met blogs beter dan met gewone pagina’s) dan kun je heel veel direct geïnteresseerde mensen bereiken.
Eenmaal op je blog komen ze vanzelf via de Facebook-pixel in jouw mooie persoonlijke doelgroep terecht – ervan uitgaand dat ze ook Facebook gebruiken, maar dat zit met ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland wel goed. Je maakt zo gebruik van de ideale tandem van de twee internetgrootheden: binnenhalen via Google, adverteren via Facebook.
Dat is ook het mooie van bloggen ten opzichte van het verzamelen van gewone website bezoekers. Die aantallen zijn vaak veel lager, zeker als je een karige website hebt met alleen wat informatie over je producten of diensten, zoals ik helaas nog veel zie. Zulke pagina’s worden niet snel gelezen en al helemaal niet gevonden via Google. Door informatieve blogs toe te voegen haal je deze mensen wel naar je site en kun je hen (en hun look-a-likes) daarna heel gericht benaderen.
En één ding weet je ook: er is niemand anders die deze unieke doelgroep heeft. Want het zijn jouw lezers en die kan niemand kopiëren.