Waarschijnlijk ga jij, net als heel veel andere mensen, de naam van een sollicitant of zakelijke afspraak Googelen. Je wilt toch graag weten met wie je aan tafel komt! Je kunt je voorstellen dat ook jouw naam al meerdere keren in de zoekbalk van Google terecht is gekomen. Heb je enig idee wat er over jou te vinden is op het internet? Google jezelf eens. Alles wat je over je zelf kunt vinden, zien potentiële opdrachtgevers dus ook. Jouw LinkedIn pagina is een van de eerste links die in de zoekresultaten naar boven komt. Het is dus belangrijk dat deze eerste indruk goed is!
1 – Profielfoto LinkedIn
Je profielfoto is een van de eerste foto’s die mensen van jou gaan zien en tevens ook de foto die zij het vaakste gaan zien. Deze profielfoto is immers bij iedere update die je later gaat plaatsen zichtbaar. Belangrijk dus dat jouw profielfoto goed is. Wat toch nog veel mensen lijken te vergeten bij het kiezen van een profielfoto, is dat LinkedIn géén Facebook of Instagram is. Via LinkedIn ga je niet je vriendenkring uitbreiden maar je zakelijke netwerk. Een foto van jou in de kroeg op zaterdagavond of tijdens een zonvakantie op het strand past hier dus absoluut niet.
De profielfoto die je kiest moet passen bij de manier waarop jij je wil profileren binnen jouw zakelijke netwerk. Het is echt niet persé nodig om een dure fotograaf in te huren. Ook met je telefoon kun je een prima profielfoto maken. Hou bij het maken van een profielfoto rekening met de volgende dingen:
- Er mag gelachen worden! Het is een zakelijk netwerk, maar dat wil niet zeggen dat je niet kunt lachen. Zorg dat je er benaderbaar en toegankelijk uitziet. Maar let op! Een selfie is dan weer echt een no go!
- Kies voor een neutrale achtergrond zodat de focus op jouw ligt en niet op dat mooie zonnebloemenveld achter je.
- Blijf jezelf. Wanneer mensen met jou aan tafel komen moet het beeld dat zij van je hebben op basis van jouw profiel wel overeenkomen. Ga jij gewoon in je spijkerbroek naar je afspraken? Maak dan geen profielfoto waar jij strak in pak met stropdas op staat.
2 – Persoonlijke URL
Wat staat er in de adresbalk als jij je eigen profiel open hebt staan? Staat er achter de URL een combinatie van cijfers en tekens? Dan heb jij nog geen persoonlijke URL ingesteld! Dit is wel aan te raden omdat het een positieve invloed heeft op jouw vindbaarheid. Zorg dat jouw volledige naam in de URL staat.
Hoe je dat doet?
- Klik bovenin op de kleine versie van jouw profielfoto en vervolgens op ‘Profiel weergeven’.
- Klik aan de rechterzijde op ‘Openbare profiel en URL bewerken’.
- Aan de rechterzijde kun je jouw URL personaliseren.
3 – Pas je kopregel aan
De kopregel in jouw profiel wordt automatisch door LinkedIn ingevuld. Hier staat standaard jouw volledige functie zoals jij deze hebt aangegeven. Echter kun je de kopregel heel eenvoudig handmatig aanpassen. Door je kopregel handmatig aan te passen kun je bijvoorbeeld slimme zoektermen toevoegen waarop je gevonden wil worden. Ook kun je bijvoorbeeld aangeven hoeveel jaren ervaring je hebt en wat jouw passies zijn.
4 – Samenvatting
Jouw samenvatting wordt niet automatisch door LinkedIn ingevuld. Het is goed om hier even rustig de tijd voor te nemen. Je hebt hier behoorlijk wat ruimte om extra aandacht te trekken. Je kunt unieke details over jouw vaardigheden en talenten beschrijven. Zorg dat je de samenvatting zo schrijft, zodat het prettig leest. Verdeel de tekst bijvoorbeeld in paragraven en werk met bullet points.
5 – Geef inzicht in jouw werk en projecten
LinkedIn geeft je de mogelijkheid om bezoekers van jouw pagina letterlijk inzicht te geven in jouw werk of opdrachten. Je kunt als het ware een portfolio toevoegen. Het is mogelijk om documenten, foto’s, video’s, presentaties en websites toe te voegen. Voeg succesvolle projectcases toe zodat potentiële opdrachtgevers of klanten een beter beeld krijgen van jouw capaciteiten.
6 – Voeg je locatie toe
Evenals op Google zoeken mensen ook binnen LinkedIn vaak op basis van een locatie. Het is daarom verstandig om jouw woonplaats of regio toe te voegen. Op deze manier neemt jouw vindbaarheid toe.
7 – Vaardigheden toevoegen aan je LinkedIn profiel
Het is voor potentiële opdrachtgevers of klanten van belang om een beeld te hebben van jouw vaardigheden. Zorg dat je minimaal vijf vaardigheden toevoegt aan je profiel. Ter controle zou je eens kunnen kijken op andere profielen van mensen met vergelijkbare functies of ondernemingen.
Vraag mensen uit jouw netwerk om jouw vaardigheden te bekrachtigen. Dit kunnen zij doen door jouw vaardigheden te onderschrijven. Het is erg waardevol wanneer andere mensen beamen dat jij goed bent in hetgeen je doet.
Wanneer mensen uit jouw netwerk de vaardigheid onderschrijven heeft dat een positieve werking op je vindbaarheid!
8 – Word lid van groepen
Lid worden van LinkedIn groepen heeft een positieve uitwerking op je vindbaarheid. Daarnaast kun je veel leren van de andere leden binnen deze groep. Je kunt je kennis bijspijkeren, simpelweg door het lezen van ervaringen van gelijkgestemden. Tevens kun je vragen stellen. De kans is groot dat er iemand in de groep een passend antwoord voor je heeft zodat jij verder kunt! Door zelf je expertise binnen de groep te laten zien is de kans groot dat je benaderd wordt voor een nieuwe opdracht. Tot slot is het natuurlijk ook een hele goede manier om jouw netwerk verder uit te breiden. Je hebt direct toegang tot mensen die niet in je eerste, tweede of derdegraads netwerk zitten. Als je lid bent van een groep kun je deze mensen wel direct benaderen, met alleen een profiel kan dit niet.
9 – Vraag om aanbevelingen
Op LinkedIn werkt het eigenlijk hetzelfde als op een webshop. Wanneer mensen een nieuw product willen aanschaffen of een vakantie gaan boeken, lezen ze vooraf vaak meerdere recensies. Het lezen van recensies geeft een completer en meer objectief beeld. Dit geldt ook wanneer mensen een zakelijke samenwerking met je aangaan. Ze willen weten met wie ze te maken hebben voordat ze met je in zee gaan.
Het is daarom belangrijk dat je aanbevelingen krijgt van opdrachtgevers die tevreden zijn over jouw producten of diensten. Je kunt aanbevelingen eenvoudig aanvragen door naar het profiel van de betreffende persoon te gaan en naast de profielfoto op ‘Meer’ te klikken. Klik vervolgens op ‘Om een aanbeveling vragen’. Voordat je de aanvraag verstuurd kun je nog een persoonlijke boodschap toevoegen. Je kunt de opdrachtgever of zakenrelatie vooraf ook direct benaderen per mail of telefoon, dit maakt het net wat persoonlijker.
10 – Post regelmatig
Om te zorgen dat je in beeld blijft bij jouw connecties, potentiële opdrachtgevers of klanten is het van belang dat je regelmatig wat post. Plaats interessante content over jouw branche en zorg dat je waarde biedt. Heb je zelf niet altijd inspiratie om iets te schrijven? Je kunt natuurlijk ook gewoon bestaande artikelen, blogs of video’s delen. Zorg dan wel dat je er zelf nog een persoonlijke boodschap aan toevoegt. Geef jouw mening of visie over de geplaatste content.
Enig idee op welk niveau jij nu zit? Mogelijk heb je nog wat aan bovenstaande tips om jouw profiel nog beter vindbaar te maken binnen LinkedIn. Zelf heb ik ook nog wat werk te doen, nog een paar stappen tot niveau ‘All Star’.