Voordat je startte met SMO Coaching, hoe voerde je toen je taken uit op het gebied van social media marketing?
Eerst heb ik een aantal jaren zelf Facebook-marketing gedaan. Ik merkte dat het in de loop van de jaren lastiger werd en daarom volgde ik een cursus bij Mark Bongers Academy. Mark zette me weer op het juiste spoor en zo kon ik weer een aantal jaren vooruit. Maar heel eerlijk: onze passie ligt bij het maken van boeken. Marketing is noodzakelijk, maar we zijn liever bezig om nieuwe boeken te bedenken en te ontwikkelen. Daardoor zetten we onze Facebook-campagnes vaak wat adhoc in. We deden ook veel op ‘buikgevoel’.
Welk specifiek aspect zorgde er voor dat je gestart bent met SMO Coaching?
Social media wordt steeds complexer. We hadden behoefte aan iemand die met ons meekijkt en wat meer structuur aanbrengt. Ik ben Mark Bongers altijd blijven volgen en was ook al lid van de SMO-club. Onlangs begreep ik dat het mogelijk was om je te laten coachen en daar maken we nu dankbaar gebruik van.
Wat is er nu anders nu je een tijdje gebruik hebt gemaakt van SMO Coaching?
Andrea van SMO Coaching laat mij beter nadenken over de campagnes die we willen starten. En ze laat ons ook experimenteren met nieuwe mogelijkheden. We hebben onlangs een winactie opgezet met een nieuw boek en die was best succesvol. Nu ligt er een mooi raamwerk dat we vaker kunnen inzetten. Bovenal geeft de coaching mij meer structuur. Alleen al het feit dat wij iedere vrijdag om 13:00 uur een afspraak hebben, maakt al dat ik gedurende de week nadenk over mijn vragen. Ik vind het ook prettig dat Andrea meekijkt of een campagne wel of niet goed loopt; dat geeft zo veel meer zekerheid. Natuurlijk is de omzet een graadmeter, maar Andrea laat aan de hand van data zien of campagnes nog beter kunnen.’
Stel je voor: Social Media Ondernemer zou morgen ineens niet meer bestaan. Wat zou je dan het meeste missen?
Dat is dan toch wel echt de structuur en de ‘stok achter de deur’. Als ik de afspraak met Andrea niet zou hebben, zou ik minder aan marketing doen. We zijn op de eerste plaats boekenmakers, dus dáár ligt ons hart. We zijn dus liever bezig met het creëren van mooie boeken dan dat we in de data van Facebook duiken. Maar marketing is simpelweg onmisbaar en het is fijn om dat nu gezamenlijk met een coach te kunnen doen.
Hoe zou je Social Media Ondernemer beschrijven in één zin?
Een hele fijne club die ons helpt om nieuwe mogelijkheden te ontdekken in een vakgebied waar veel kansen liggen.
''Ik merk gewoon dat social media goed voor ons werkt. Alleen is het voor ons best lastige materie en vaak toch wel veel werk. Dan is het hartstikke fijn dat er een club is die dat op een laagdrempelige manier bij ons weet te brengen.''
Stel je voor: je zit in de bar met een vriend of vriendin en die snapt niet helemaal wat wij doen, hoe leg je dat dan uit?
Dat jullie een club zijn die ons helpt met het adverteren op social media en die met ons meekijkt naar naar de campagnes en -waar nodig- bijstuurt en ons helpt met allerlei andere vragen op het gebied van social media marketing.
Aan wie zou je aanraden om SMO Coaching te gaan volgen?
Het maakt niet uit of je groot of klein bent, volgens mij. Dus in principe kan iedereen jullie hulp gebruiken. Als ik iemand tegenkom die worstelt met social media, noem ik jullie naam.
Waarom heb je niet gekozen voor een concurrent?
SMO Coaching is persoonlijk en vriendelijk. Maar de resultaten zijn ook gewoon goed. Dankzij de hulp van SMO Coaching verkopen we meer boeken. Zo simpel is het.
Als je kijkt naar de afgelopen tijd, wat is dan verbeterd sinds dat je met SMO Coaching aan de slag bent gegaan?
Er is weer een begin van structuur. Heel eerlijk: soms deden we wel eens campagnes waarbij we niet heel goed naar het uiteindelijke resultaat keken. Nu houden we de omzet en conversies veel beter bij. We stoppen daardoor op tijd met campagnes die niet succesvol zijn, maar we durven ook op te schalen als campagnes wel succesvol zijn. Laatst deden we een winactie en als je dan op een rij zet wat het oplevert, dan word je daar zelf weer enthousiast van. Ik zei vanochtend ook nog tegen mijn vrouw: ‘'Social Media marketing begint weer leuk te worden’' en dat was heel lang een beetje weggeweest.
Binnen jouw bedrijf, wie profiteert er dan buiten jou het meeste van die verbetering en waarom?
Uiteindelijk profiteren we er allemaal van, want op het moment dat die verkoop omhoog gaat, dan is dat voor ons en natuurlijk de auteurs van onze boeken hartstikke fijn. Ik merk ook dat de coaching er binnen ons bedrijf voor zorgt dat we wat beter nadenken over de kansen die social media ons biedt.
En wie profiteert er buiten jouw bedrijf het meeste van die verbetering en waarom?
Als onze boeken beter onder de aandacht komen, kunnen we meer mensen bereiken. Het is altijd onze doelstelling geweest om op een laagdrempelige manier ouders, verzorgers en vooral kinderen te helpen. De boodschap ‘Ieder kind is goed zoals het is’ moet zo breed mogelijk worden uitgedragen. Daar helpt SMO Coaching ons enorm bij.