Zo bouw je een innige band op met je doelgroep

door | aug 28, 2018 | Bloggen | 0 Reacties

Elke ondernemer wil zoveel mogelijk klanten. Maar niet iedere geïnteresseerde voorbijganger wordt meteen klant. Vaak willen mensen je eerst een beetje leren kennen voordat ze met je in zee gaan. Heel begrijpelijk. Het is daarom verstandig om met je doelgroep een warme vertrouwensband op te bouwen, zodat ze gaandeweg doorkrijgen dat jij echt de beste optie bent voor als ze iemand nodig hebben. Een blog is daarvoor een zeer effectief wapen. In te zetten op meerdere slagvelden.

Blogs zijn de perfecte manier om potentiële klanten te laten zien wat je kunt. Door informatie (of inspiratie) te geven over jouw vakgebied laat je zien dat jij expert bent. Bijvoorbeeld door het delen van tips, een heldere uitleg, een boeiende klantcase of een praktisch stappenplan.

Aan de ene kant help je jouw doelgroep door ze deze informatie gratis te geven, aan de andere kant help je jezelf als ondernemer doordat de lezer nu sneller geneigd is jou te benaderen als ze op zoek zijn naar het product of de dienst die jij aanbiedt. Jij hebt immers bewezen verstand van zaken te hebben. (Lees hier nog meer waarom je juist in 2018 moet bloggen)

Maar dan moeten ze wel jouw blogs regelmatig tegenkomen. Dat kan op twee manieren die elke ondernemer zou moeten inzetten:

1 – Blogs delen via social media

Social media zijn natuurlijk waanzinnige plekken om een band op te bouwen met je publiek. Daarmee vertel ik niks nieuws. Door regelmatig iets te delen, laat je zien dat je bestaat. Maar je wilt meer dan alleen een roep om bekendheid. Je wilt je ook hier profileren als dé expert. Dat doe je door af en toe inhoudelijk de diepte in te gaan en iets meer te plaatsen dan alleen een leuk of ludiek kattenbelletje. Jouw blogs vormen daarvoor de basis.

Ik adviseer niet om je hele blog op social media te zetten – liever plaats je je blog op je eigen site. Dat is gunstiger om meerdere redenen, onder meer voor een betere positie in Google. Maar op Facebook, Twitter of LinkedIn kun je wel een korte teaser maken die verwijst naar die blog.

Jouw volgers zien zo ook jouw uitgebreidere tips en adviezen en leren jou zo kennen als een ondernemer met verstand van zaken. Zelfs al lezen ze niet al jouw blogs, het feit dat jij regelmatig een inhoudelijk stuk plaatst, zorgt ervoor dat je voortdurend top-of-mind komt bij jouw volgers die daardoor misschien ooit wel klant worden.

Nieuwe volgers bereiken

En dat kan zelfs tot nieuwe volgers en klanten leiden. Want als jij goede waardevolle blogs schrijft, zullen jouw volgers deze berichten sneller delen op social media. Zo komt jouw blog ook weer onder de aandacht van anderen. Dat kan al zelfs als iemand reageert op jouw bericht. Ook gebeurt het mij regelmatig dat volgers mijn workshops aanbevelen aan mensen uit hun netwerk (als iemand om zo’n workshop vraagt). Dat doen ze sneller als ik ze regelmatig laat zien wat ik weet over mijn vakgebied. Met inhoudelijke blogs.

Tips voor delen van je blog op social media:

  • Focus je niet op één kanaal. Het ene deel van jouw doelgroep zit op Facebook, het andere op LinkedIn of Twitter. Deel je blogs dus gewoon op al deze kanalen – ook als je er zelf minder mee hebt.
  • Ga niet alleen maar zenden. Social media heeft niet voor niets het woordje socialin zich. Reageer dus ook eens op berichten van anderen of deel dat bericht.
  • Geef al waarde in je bericht. Ga niet alleen een link plaatsen naar jouw blog, maar vertel er eerst wat over in jouw bericht. Geef bijvoorbeeld een van de vijf tips weg. Mensen moeten weten waarom ze gaan klikken.
  • Langere berichten werken goed. Als aanvulling op vorige punt: hoe meer tijd mensen doorbrengen op jouw bericht, hoe groter de kans dat ze jouw volgende bericht ook onder ogen krijgen. Maak je er dus niet te karig vanaf.

2 – Blogs delen via mail

Een andere mooie manier om een band op te bouwen met je publiek is door het sturen van een periodieke blogmail. Oftewel: een mailtje waarin je jouw nieuwste blog aankondigt.

In de volksmond spreken we hierbij van nieuwsbrief, maar die term probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Mijn ervaring is namelijk dat mensen die niet willen ontvangen, omdat ze ‘gek worden van al die nieuwsbrieven’. De grap is dat mensen wel graag gratis tips willen ontvangen per mail. In feite is het hetzelfde, maar door de term nieuwsbrief niet te noemen, vergroot je de kans dat mensen zich ook daadwerkelijk voor jouw periodieke (blog)mail aanmelden.

Ik noem mijn nieuwsbrief daarom gewoon een wekelijkse blogtip.

Door regelmatig een waardevolle mail te sturen blijf je ook bij deze groep volgers top-of-mind. Ook zij zullen echt niet altijd jouw mail lezen – het ene onderwerp zal ze meer aanspreken dan het andere – maar doordat je steeds wat van je laat horen door het delen van waardevolle informatie of inspiratie, weten ze je wel te vinden als ze je nodig hebben.

Schrijven mensen zich dan niet op een gegeven moment uit? Niet als je waarde blijft bieden. En waarde bied je met goede inhoudelijke blogs.

Nieuwe abonnees bereiken

Via je nieuwsbrief kun je ook nieuwe mensen bereiken die nog geen abonnee zijn. Vraag in je nieuwsbrief bijvoorbeeld of de lezer hem door wil sturen naar andere ondernemers voor wie dit onderwerp ook interessant kan zijn.

Je kunt daar zelfs een bonus aanhangen: geef de mensen die jouw mail doorsturen bijvoorbeeld een extraatje in de vorm van een bonustip of video die je ze meteen stuurt zodra zij jouw mail geforward hebben. Via mailsystemen als ActiveCampaign kun je dit heel eenvoudig instellen.

Tips voor het opbouwen van een mailbestand:

  • Zet je aanmeldformulier op elke pagina van je site en niet alleen op je homepage. Bedenk dat lezers vaak direct op een losse pagina komen (via social media of via Google) en de homepage vaak overslaan.
  • Vraag alleen om voornaam en e-mailadres. Meer informatie heb je niet nodig voor het sturen van je mail. Dat verhoogt bij mensen alleen maar de drempel om zich aan te melden. Een voornaam is ook niet strikt nodig, maar wel handig om je mails te personaliseren.
  • Maak gebruik van pop-ups met ‘exit intent’ om je bestand uit te bouwen. Deze pop-ups verschijnen pas als de lezer jouw pagina gaat verlaten en zijn dus minder opdringerig. Bij mij zorgen deze pop-ups voor een derde van mijn aanmeldingen. (lees ook: Pop-ups op je pagina? Gewoon doen!)
  • Gebruik geen termen als ‘aanmelden’, ‘abonneren’ of ‘registreren’. Mensen denken dan meteen dat ze ergens aan vastzitten. Op mijn bevestigingsbutton staat ‘kom maar op met die tips’. Een stuk vrolijker en laagdrempeliger dan een vraag om een registratie.

Moet je dan vaak bloggen?

Je denkt nu misschien dat je vaak moet bloggen om deze band op te bouwen. Dat valt reuze mee. Als je een maandelijkse nieuwsbrief… eeh tip stuurt, hoef je dus maar één blog per maand te maken. En zo’n blog kun je vaker laten terugkomen via social media, met verschillende teasers.

Eén blog per maand is voor elke ondernemer haalbaar. En daarmee doe je vaak al zoveel meer dan je concurrenten. Begin gewoon. Je zult snel de smaak te pakken krijgen en wie weet schrijf je er zo twee of meer per maand. En dan wordt de band met jouw doelgroep helemaal onweerstaanbaar.