Social media campagnes met emoticons in de hoofdrol

door jan 9, 2020Facebook0 Reacties

De emoticons hebben de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen. Door de enorme variant aan emoticons is er voor iedere situatie wel een geschikt plaatje te vinden. Vaak zegt een emoticon meer dan 1000 woorden. Het is dan ook geen verrassing dat ook bedrijven steeds meer met emoticons doen. Al is het maar om op te vallen of interactie uit te lokken. Het gaat zelfs zover dat bedrijven hele marketing campagnes rondom emoticons bouwen. In dit blog bespreken we 7 creatieve social media campagnes met emoticons in de hoofdrol.

Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart 🍆🍑 👉👌

Uiteraard wil condoomfabrikant Durex dat mensen veilige seks met elkaar hebben. In hun marketingcampagne die deze boodschap uitdraagt stellen zij de emoticon centraal. Jammer genoeg behoort de condoom tot nu toe nog niet tot het standaard emoticon pakket, maar Durex is druk bezig hier in de toekomst verandering in te brengen. Het spreekt voor zich dat de maatschappelijke belangen die hiermee gemoeid zijn een belangrijke plek innemen.

 

 

Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te tweeten

Pizza bestellen, emoticons gebruiken, twitteren. Alle drie bezigheden die echt super makkelijk zijn. Een kind kan de was doen moeten ze bij Domino’s gedacht hebben. Als je je Domino’s profiel koppelt aan je Twitter-account kun je een pizza bestellen met letterlijk één druk op de knop. Stuur een 🍕 naar het Twitter account van Domino’s en je pizza is besteld. Met dit soort acties kunnen bedrijven een beter imago creëren en ook een grotere omzet genereren.

McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist 🍔

Herkenbare en frustrerende situaties, zoals in de file staan door wegwerkzaamheden, of urenlang achter je partner aan slenteren terwijl die aan het winkelen is. We kennen het allemaal. In hun marketingcampagne, Good Times at McDonalds lag de focus op deze situaties compleet geïllustreerd door emoticons. De situaties worden voor je opgelost en tot een goed einde gebracht door en bij McDonalds. We’re lovin it!

KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend ✈️

Neerlands trots en niet alleen omdat ze al 100 jaar dé luchtvaartmaatschappij van Nederland zijn. Ook hun webcare team is online heer en meester. Op een amicale, maar correcte manier staan ze de klant te woord. Niet zelden gebruiken ze daarbij emoticons. Deze zetten zij in om de boodschap te ondersteunen en interactie uit te lokken. Niet zonder succes. Dit bericht bereikte meer dan 1000 likes en meer dan 350 opmerkingen.

Bol.com stelt klanten een vraag en creëert interactie

Online springen de social media accounts van Bol.com bijna overal boven uit met hun pakkende inhakers op de actualiteiten. Ze weten hoe ze interactie krijgen met hun volgers en hebben een enorm bereik. Toen Valentijnsdag ♥️ voor de deur stond plaatste ze bovenstaande afbeelding op Facebook. Er werd ontzettend veel op gereageerd en het geheel werd vaak gezien. Het zal mensen ongetwijfeld hebben aangespoord om toch nog een cadeautje te kopen, want bij Bol.com kan het nog op dezelfde dag bezorgd worden.

    IKEA heeft haar eigen emoticons pakket

    Dat vrouwen en mannen in hun communicatie nogal van elkaar kunnen verschillen hoef je IKEA niet meer te vertellen. Bij de Zweedse meubelgigant zijn ze ervan overtuigd dat we 👫 elkaar beter zouden begrijpen als we meer met emoji’s zouden communiceren. Om het helemaal makkelijk te maken ontwikkelde ze hun eigen emoticons pakket. Zelf gebruiken ze de emoticons in hun applicaties om productgroepen te categoriseren. Het wachten is tot je ze ook fysiek aantreft in de blauwe doos.

    Ditzo adverteert met emoticons ter aankondiging WhatsApp-dienst 🚗

    WhatsApp, zo ongeveer het makkelijkste communicatiemiddel van deze tijd. Kort en bondig en vaker wel dan niet gecomplimenteerd met emoticons kun je snel een boodschap doorgeven. Rap een boodschap doorgeven is meestal niet het geval als je naar een callcenter belt. Ditzo opende een WhatsApp account om het bij hun callcenter wél mogelijk te maken. “Niet in de wacht, maar een WhatsApp”, heet hun dienst. Uiteraard speelt de emoticon de hoofdrol in deze campagne.

    Deze blog is geschreven door Jeroen van der Zwet.

    Jeroen is SEO & Content Marketeer bij JM promotions. JM promotions is leverancier van bedrukte promotiematerialen. Jeroen schrijft regelmatig blogs over marketing gerelateerde onderwerpen die interessant zijn voor de lezers.