Hoe zit het met de nieuwe budgetverdeling van Facebook adverteren?

door | mei 23, 2019 | Bloggen

Facebook heeft afgelopen jaar al aangekondigd om een wijziging door te gaan voeren in de budgetverdeling. Naar verwachting zal deze wijziging in september worden doorgevoerd. Belangrijk om je te realiseren: deze update wordt ook toegepast op je bestaande campagnes. 

Waarom deze update? 

De updates van Facebook vliegen je om de oren. Vrijwel wekelijks zijn er weer nieuwe updates doorgevoerd. Maar waarom nu deze update? Eigenlijk is het antwoord daarop heel simpel: Facebook gaat ons helpen om onze budgetten efficiënter in te zetten. 

Nu hoor ik jullie denken: “Ja, ja..dat moeten we dan maar weer geloven”.

En dat is ook zo. Maar hier kun je ook zeker op vertrouwen. Facebook is, net als jij, op zoek naar tevreden klanten en daarom continue op zoek naar mogelijkheden om de klanttevredenheid zo hoog mogelijk te houden. Ze zullen er dus alles aan doen om zo zorgvuldig mogelijk om te gaan met jouw budget, zodat jij ook jouw volgende euro’s weer wilt investeren in Facebook advertenties. 

Hoe werkt de budgetverdeling nu? 

Op dit moment stel je het budget per advertentieset in. Op het niveau van advertentieset bepaal je o.a. de doelgroep. Eigenlijk zet je dus per doelgroep jouw budget in. Iedere advertentieset bevat dan weer verschillende advertenties.

Facebook gaat er vervolgens voor zorgen dat jouw budget (dat je per advertentieset hebt ingesteld) wordt verdeeld over de verschillende advertenties. De advertentie die het beste scoort zal uiteindelijk ook het meeste budget gaan uitgeven.

In onderstaande afbeelding zie je de huidige situatie van de budgetverdeling.  

Hoe werkt de budgetverdeling vanaf september?

Vanaf september gaat het net even wat anders. Dan kies je namelijk een centraal campagnebudget. Facebook gaat vervolgens zorgen dat jouw campagnebudget op de juiste manier verdeeld wordt over de verschillende advertentiesets en advertenties.

Facebook is inmiddels zo slim dat ze zien welke advertentieset en advertentie het beste scoort en daar zal uiteindelijk ook het meeste budget aan op gaan.

Je kunt er van op aan dat Facebook er alles aan zal doen om jouw budget op de juiste manier te verdelen. Facebook wil jouw namelijk graag tevreden houden als klant en zal zorgvuldig met jouw budget omgaan om te zorgen dat jouw campagnes goede resultaten opleveren.

In onderstaande afbeelding zie je een schets van de nieuwe situatie, vanaf september.

Moeten we blij zijn met deze verandering? 

Hier zijn de meningen over verdeeld. Voor de control freaks onder ons zal het even wennen zijn dat ze weer een stukje uit handen moeten geven. 

Ik ben echter van mening dat deze verandering voornamelijk voordelen heeft. Zeker wanneer je nog weinig ervaring hebt met adverteren op Facebook.

Door deze verandering geef je Facebook namelijk de vrijheid om te zorgen dat de best presterende advertentiesets en advertenties meer budget krijgen. Facebook gaat je helpen met een optimale verdeling van je budget. Hiermee wordt jouw budget efficiënter ingezet.

 

Meer weten over social media marketing?

Vond je deze blog interessant en wil je graag meer leren over social media marketing ? Misschien is een lidmaatschap bij Social Media Ondernemer dan iets voor jouw?

De voordelen

Als lid van Social Media Ondernemer profiteer je niet alleen van maandelijks nieuwe online trainingen op het gebied van social media marketing. Ook heb je toegang tot de online community waar je in contact komt met gelijkgestemde ondernemers én experts. Tevens maak je gratis gebruik van de handige landingspaginatool, AdPage. Tot slot heb je gratis toegang tot alle live-events, waaronder het jaarlijkse Social Media Ondernemer Congres.

Wil je hier meer over lezen? Kijk dan op onze pagina.