In 11 stappen een winstgevende sales pagina maken.
koen van de Wetering
 | July 16, 2021
 | Salespagina

Het maken van een salespagina is niet eenvoudig. Ik krijg dagelijks vragen van gebruikers van AdPage hoe je een converterende sales pagina kunt maken.

In dit artikel voeg ik voornamelijk praktische tips toe. Het is de bedoeling dat je deze zo snel mogelijk kunt toepassen zodat jij er van verzekerd bent dat je sales pagina live gaat. Volg onderstaande stappen en je bent verzekerd van meer sales. 

 

Wat is een salespagina? (verkooppagina) 

Een salespagina is een ideale manier om je product of dienst te verkopen. Iedere ondernemer die online meer sales wilt behalen heeft een salespagina nodig. In de salespagina schrijf je een verhaal om jouw bezoeker te overtuigen van je product of dienst. Het doel is om je bezoeker over te halen om de volgende stap in het sales proces te zetten. 

Door onderstaande stappen te volgen, ben je in staat om voor jouw bedrijf een salespagina te maken die zorgt voor meer verkopen.

 

BONUS 1: Test de stappen in de vorm van een template via AdPage 

Bovenstaande stappen heb ik verwerkt in een salespagina template. Die heb ik ontwikkeld in combinatie met de Landingspaginasoftware AdPage. Als je de stappen in combinatie met deze template volgt heb je in no time jouw salespagina klaar. Je kunt AdPage testen voor 14 dagen via de volgende link: https://smo14.adpage.io/ . Bij het maken van je eerste project in AdPage kies je voor onderstaande template:

sales pagina template

Stap 1: Wat, Wie en Emoties (aanbod)

Stel je voor: Je verkoopt een reserveringssysteem voor restaurants. Je raakt aan de praat met de eigenaar van het restaurant. Hij vraagt wat je voor werk doet. Uiteraard is dit een kans om je reserveringssysteem te verkopen. Je hebt eigenlijk maar één kans. De eerste zin is waarschijnlijk bepalend voor de restauranteigenaar of hij meer zou willen weten over jouw product. 

 

Als jij in staat bent om je aanbod juist over te brengen zodat de bezoeker overtuigd raakt van het product of dienst, dan kun je sales genereren. Hoe doe je dat? 

 

Beantwoord voor jezelf de volgende vragen: 

  1. Wat verkoop je? 
  2. Aan wie verkoop je? 
  3. Welke emotie? (wat willen ze, wat hopen ze, waar zijn ze bang voor, wat hebben ze nodig?) 

 

Er zijn tal van reserveringssystemen waar de eigenaar uit kan kiezen. Hij heeft waarschijnlijk al een reserveringssysteem. Omdat je expert bent in jouw vakgebied, ben je op de hoogte van de concurrentie. 

 

Je weet dat de concurrent een ongebruiksvriendelijk systeem heeft dat veel tijd kost om te onderhouden. Dat is dan waarschijnlijk herkenbaar voor de restaurant eigenaar. Je vertelt dat jouw reserveringssysteem zo snel en eenvoudig werkt voor restaurants waardoor je minder kopzorgen hebt en tijd overhoudt. Vervolgens onderbouw je je verhaal met voorbeelden van andere restauranteigenaren. 

Stap 2: Schrijf een headline waardoor je doelgroep blijft 

”On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.”
David Ogilvy, Father of Advertising

Een eerste indruk telt. Zo werkt het ook bij het schrijven van een converterende headline. Dat wil niet zeggen dat je direct 5 uur gaat nadenken over de beste headline. Praat met je doelgroep en ontdek waarom zij je product of dienst willen afnemen. Voeg emotie toe aan de headline. Dat kun je doen door woorden toe te voegen die emotie oproepen: https://socialmediaondernemer.nl/emotiewoorden-handig-voor-het-maken-van-je-salespagina/ 

 

Een converterende headline heeft 2 belangrijke elementen: 

 

Element 1: Voordelen of pijnpunten.

Er zijn 2 redenen waarom mensen kopen: 

  1. Om iets te krijgen (gezondheid, geluk, doelen, etc) 
  2. Om iets te vermijden (ongezond worden, niet gelukkig, falen, etc)

 

Mensen kopen op basis van emotie. Het is je doel om in de headline een emotioneel punt te raken. 

 

Element 2: Doe een belofte 

Het is belangrijk dat er een belofte verwerkt is in de headline. Het gaat niet direct om de reis, maar over waar je staat als je product/dienst afneemt. 

Headline schrijven zodat je doelgroep blijft

Stap 3: Laat jouw lezer dromen 

Je headline heeft je bezoeker overtuigd om verder te scrollen. Het is nu tijd om een beeld te schetsen dat ervoor zorgt dat jouw lezer gaat dromen. Het beeld is herkenbaar zijn voor jouw lezer. Het maakt emotie los. Het creëert een ‘’aha!’’ moment. 

 

Het verhaal dat je schrijft geeft antwoord op een van de volgende vragen: 

  1. Hoe het zou zijn als je het product zou afnemen? 
  2. Hoe het leven anders zou zijn als ze het product afnemen? 
  3. Hoe gaat het product de standaard van hun levensstijl verhogen? 

 

Laat je lezer dromen

Stap 4: Beschrijf de voordelen

Het is nu tijd om een verlenging te maken op je headline door je voordelen te beschrijven.  Probeer zoveel mogelijk concrete voordelen te beschrijven. Focus ook weer hier op: 

  • wil
  • hoop 
  • angst
  • nodig 

 

Je kunt dus je voordeel het beste beschrijven door de volgende formule aan te houden: 

Omschrijf de functie | leg het voordeel ervan uit 

 

Voorbeeld: 

Toegang tot social media experts zodat jij nooit meer vastloopt bij het maken van je social media campagne. 

Denk aan wat je doelgroep exact nodig heeft. Het kan zijn dat ze behoefte hebben aan een social media expert, maar het kan ook zijn dat je doelgroep behoefte heeft aan creativiteit, zelfontwikkeling, potentie vergroten of omzet vergroten. Er zijn talloze redenen waarom mensen kopen. 

 

voorbeelden smo voordelen

Stap 5: Introduceer jouw unieke methode 

Wat maakt jouw bedrijf anders dan je concurrentie? Je hebt genoeg concurrenten die dezelfde werkwijze hanteren. Toch kun je je eigen saus toevoegen waardoor de methode uniek overkomt. Er zijn duizenden marketing bureaus die funnels maken voor hun klanten.

Toch kun je het maken van funnels uniek maken.

Zie onderstaande FLOW methode van Rachelle Blok van Leer E-mail marketing: 

rachelle-blok
smo coaching methode

Stap 6: Omschrijf concreet wat je krijgt 

Het managen van verwachtingen is essentieel. Je hebt je bezoeker overtuigd door je headline, droomverhaal en methode. Het is nu tijd om aan te geven wat je krijgt als je kiest voor het aanbod. Dit kun je doen door aan te geven ‘hoe het werkt’ als je aan de slag gaat. Of je vertelt wat er allemaal inbegrepen is.

Stap 7: De ongelofelijke kracht van Bonussen 

Het toevoegen van bonussen zorgt voor extra urgentie bij je doelgroep. Door tijdelijk toe te voegen, creëer je een extra urgentie. Daarnaast geef je iets extra’s (gratis) weg. Zorg ervoor dat je bonussen een aanvulling zijn op je aanbod. Een bonus weggeven hoeft ook geen extra geld te kosten. Het kan soms ook een samenwerking zijn met een andere partij.

Zie onderstaand voorbeeld:

Stap 8: Maak en gebruik testimonials

Ik hoop dat je het nog goed kan volgen. We zijn nu over de helft van de sales pagina. Jouw bezoeker is bijna overtuigd om te kopen. Maar waarom zou hij alleen jou geloven? 

Het is daarom essentieel om testimonials weer te geven van klanten die het product of dienst al eerder hebben afgenomen. 

Heb je nog geen klanten? Probeer dan artikelen of quotes te vinden die jouw product of dienst kunnen onderbouwen.

testimonial-smo
Facebook testimonials

Voorbeeld SMO met Facebook recensies geplakt via embed code in AdPage. 

 

Om testimonials te verzamelen zou je de volgende vragen kunnen stellen aan je klanten:  

  1. Wat zou je doen besluiten om het product niet te kopen? 
  2. Wat voor resultaat heeft het je opgeleverd? 
  3. Welk detail vond je het mooiste aan mijn product/dienst? 
  4. Wat zijn volgens jou de voordelen van mijn product/dienst? 
  5. Zou je dit product/dienst aanbevelen? 
  6. Nog andere punten? 

Het vragen van een testimonial van een klant kan lastig zijn. Het voelt misschien een beetje als een lastige vraag. Je zou de drempel voor jouw klant kunnen verlagen door het volgende te doen: 

  1. Bied een gratis bonus aan in ruil voor feedback. 
  2. Vraag aan voorgaande klanten om feedback. Bel ze op. 
  3. Nog geen klanten? Geef gratis toegang tot je product en vraag om een testimonial

Stap 9: Voeg schaarste toe voor meer urgentie 

Heb je wel eens een hotelkamer geboekt via Booking.com? Deze bookingssite maakt dankbaar gebruik van schaarste en urgentie.

schaarste-toevoegen-smo

Bovenstaand geeft booking.com aan dat er nog maar 1 kamer beschikbaar is op hun site. Zij passen schaarste toe. 

Bij Social Media Ondernemer doen we hetzelfde:

Stap 10: Een duidelijke call-to-action

Over de hele sales pagina wil je zo nu en dan een knop laten zien zodat het duidelijk wordt voor de bezoeker wat de volgende actie is. De kracht van de herhaling is hierin erg belangrijk. Zorg dat je altijd dezelfde boodschap gebruikt voor je call-to-action. Je hebt namelijk maar een doel en dat is dat je jouw bezoeker overtuigt om over te gaan naar de volgende stap. 

 

Een volgende stap zou kunnen zijn: 

  • Een afspraak maken 
  • Een plek reserveren voor een exclusieve training 
  • Product kopen 
  • Dienst afnemen 
  • Offerte aanvragen 
  • etc. 

Stap 11: Bezwaren weerleggen 

Je hebt nu alle stappen gevolgd waardoor je de basis hebt gelegd voor je sales pagina. Je bezoeker is ver gekomen, maar er zijn misschien nog bezwaren. Bezwaren weerleggen is essentieel voor je conversie. 

 

Per sales pagina heb je verschillende bezwaren. Ik heb een lijstje gemaakt met bezwaren die vaak terugkomen als jouw bezoeker de pagina bekijkt: 

  • Te duur 
  • Twijfel of het product/dienst past 
  • Te goedkoop 
  • Nog niet bekend genoeg met product of dienst
  • Onduidelijk wat de volgende stappen zijn 
  • Onbeantwoorde vragen 

 

Er zijn genoeg mogelijkheden om bezwaren te weerleggen. Je zou het volgende kunnen toevoegen aan de Sales Pagina: 

  • Veelgestelde vragen sectie 
  • Niet goed = Geld terug garantie of een andere vorm van garantie 
  • Communiceren dat je nergens aan vast zit als je het formulier invult

 

Tot slot 

Ik hoop dat alle stappen helder voor je zijn. Ik heb het zo praktisch mogelijk voor je proberen te omschrijven. Mocht je vragen hebben? Laat het vooral weten in de comments. Ik beantwoord ze graag 🙂 . 

 

BONUS! 

Omdat je tot het einde van dit blogartikel bent gekomen heb ik een extra bonus voor je. 

 

Ik heb een Salespagina inspiratie gids geschreven waarbij je allerlei voorbeelden van secties in een salespagina kunt zien met een duidelijke onderbouwing. 

 

Je kunt de gids hier downloaden. 

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *