Facebook gaat discriminatie tegen!

door aug 24, 2018Facebook0 Reacties

Facebook gaat meer dan 5,000 advertentie targeting opties verwijderen om discriminatie tegen te gaan

Facebook gaat door met het opruimen van het platform en het verminderen van de mogelijkheid om gebruikt te worden op een verdeelde en schadelijke manier. Het sociale netwerk kondigde deze week aan dat er rond de 5000 geavanceerde targeting opties verwijderd zullen worden omdat het hun streven is discriminerende advertentie targeting uit te sluiten. Uitgelegd door Facebook: “We zijn vastberaden mensen te beschermen tegen discriminerende advertenties op ons platform. Daarom verwijderen we meer dan 5000 targeting opties om misbruik te voorkomen. Ondanks dat deze opties rechtmatig zijn gebruikt om mensen te bereiken met interesses in een bepaald product of service, denken wij dat het minimaliseren van het risico van misbruik momenteel het het belangrijkste is. Dit omvat het limiteren van de mogelijkheid voor adverteerders om doelgroepen uit te sluiten die gerelateerd zijn aan onder andere ethniciteit of religie.”

Facebook lag al eerder onder vuur

Zoals je je misschien nog kunt herinneren lag Facebook in 2016 onder vuur. Onderzoek toonde aan dat het platform’s geavanceerde targeting opties gebruikt konden worden om mensen uit te sluiten voor advertenties voor het kopen van huizen op basis van ethniciteit, wat uiteraard in schending van de amerikaanse wetgeving is. An example of how Facebook ad targeting can be used in discriminatory ways Facebook plande dit eerder dit jaar aan te pakken doormiddel van het updaten van het advertentie beleid. Maar toen gebeurde het Cambridge Analytica schandaal. Het Cambridge analytica-team maakte gebruik van hypertargeting om kiezers van de in 2016 gehouden presidentsverkiezingen in de VS te beïnvloeden. Hierbij werd gesleuteld aan zeer specifieke doelgroepen met verdeeldheid zaaiende content die inspeelde op de voorkeuren van de doelgroep. Het gevolg hiervan is dat Facebook nu zijn targeting opties gaat aanpassen en er 5000 gaat schrappen. Dit klinkt misschien extreem, maar ondanks dat heeft Facebook nog steeds enorm veel variaties beschikbaar, zeer waarschijnlijk meer dan ieder ander platform. De targeting opties die verwijderd zullen worden zijn gerelateerd aan religieuze overtuigingen en ras-profilering. Bijvoorbeeld: “Een bedrijf dat hun advertenties niet zichtbaar wilde hebben voor mensen met een bepaalde geloofsovertuiging kon deze groep uitsluiten van het zien van advertenties. Of, een huisbaas die zijn advertentie voor het te verhuren huis niet zichtbaar wilde hebben voor mensen met een bepaalde afkomst kon deze ook uitsluiten.” Er zijn inderdaad enorm veel advertentie opties die zich kunnen richten op een specifieke doelgroep, vele van deze niet zo openlijk als het geen in het voorbeeld hierboven. Facebook kiest er nu voor al deze opties te schrappen, daarnaast, gaat het platform ook een nieuw adverteerder certificatie proces toevoegen. Aldus Facebook: “We willen duidelijk maken aan onze adverteerders wat hun verplichtingen zijn binnen ons beleid. Al meer dan een jaar lang vragen we adverteerders in de vastgoed en werkgevers sector om ons ‘non-discrimination’  beleid te tekenen. In de komende weken zal dit beleid uitrollen naar alle adverteerders in de United States via de ad manager tool. Adverteerders worden verplicht dit formulier in te vullen mits ze door willen gaan met adverteren.” Het beleid wordt momenteel doorgevoerd in Amerika en zal vervolgens doorgevoerd worden in andere delen in de wereld. Wanneer het nieuwe beleid en het formulier precies worden toegepast binnen Nederland is nog niet duidelijk.