Een grotere expert dankzij Google

door jan 31, 2020Bloggen0 Reacties

De twee belangrijkste redenen waarom je als ondernemer moet bloggen zijn zonder twijfel: je wordt als expert gezien en het is de beste kans op een hoge plek in Google. Maar wist je dat die twee zaken elkaar ook nog versterken? Door Google word jij een nog grotere expert. En door je expert-blog scoor je hoger in Google.

Voordat ik uitleg hoe dat zit met dat versterken, eerst nog maar even in een notendop hoe bloggen bijdraagt aan jouw positie als expert én waarom bloggen de allerbeste manier is om hoog te komen in Google. Want ook over deze zaken is nog een hoop misverstand.

Laat je klant zien wat je te bieden hebt

Een expert-positie klinkt misschien wat zwaar, maar het komt erop neer dat klanten zien dat jij gewoon heel goed bent in jouw vakgebied. Een specialist mag je het ook noemen. Of gewoon een kei. Klanten willen namelijk alleen in zee gaan met iemand die verstand van zaken heeft.

Maar hoe moeten klanten op voorhand weten wie er goed is in zijn vakgebied en wie niet? Dat kan natuurlijk via reviews en mond-tot-mond-verhalen, maar als die informatie er (nog) niet is? Of in beperkte mate? Hoe moet iemand dan weten dat jij bijvoorbeeld een heel goede coach, therapeut of adviseur bent? Of dat jouw producten echt waarde bieden?

Over jezelf zeggen dat je heel goed bent, is hierbij niet genoeg en heeft ook weinig zin. Dat kan namelijk iedereen en komt niet overtuigend over. Beter laat je het zien door alvast wat kennis te tonen. In een blog dus, wat niets anders is dan een artikel met informatie of inspiratie (en waar mensen op kunnen reageren).

Geef in zo’n blog alvast wat tips weg over jouw vakgebied. Hoe je beter kunt slapen, om moet gaan met je autistische kind, traint voor een marathon of hoe je financieel onafhankelijk wordt – of wat jouw specialisme ook is.

Zo help je je doelgroep niet alleen flink op weg met gratis tips (wat mensen altijd waarderen en via de universele wet van wederkerigheid altijd terugkomt in jouw voordeel) je laat ook zien verstand van zaken te hebben. Mochten ze toch meer willen weten over het onderwerp of persoonlijk geholpen worden, dan weten ze nu wie ze moeten bellen.

Eigenlijk is het vrij logisch: als jij niet laat zien wat je kunt, hoe moeten mensen het dan weten?

Laat Google weten dat jij het beste antwoord hebt

Bloggen is ook noodzakelijk om hoog te komen in Google. Dit is iets wat ondernemers zich nog veel te weinig realiseren.

Daarvoor moet je even bedenken hoe Google werkt: mensen stellen een vraag (Hoe kan ik snel afvallen? Is quinoa gezond? Waar kan ik het beste beleggen?) en Google toont de beste antwoorden.

Maar – en dit is de stap die mensen vaak vergeten, daarom zet ik hem even vetgedrukt – hoe kan Google jou ooit tonen als je niet eens antwoord geeft op die vraag?

Dat is onmogelijk.

Om überhaupt een kans te maken in Google, zul je dus moeten beginnen met het geven van antwoorden op de Google-vragen in jouw vakgebied. En hoe geef je die antwoorden? Je raadt het al: in blogs.

Sta je dan meteen bovenaan? Dat is geen garantie. Maar ik garandeer je wel dat je helemaal niet getoond wordt als je niks zegt. Als je dus niet blogt over die vraag. En als je weet hoe je slim moet bloggen dan kun je de kans wel heel groot maken. Zeker als je het slimmer doet dan je concurrenten.

Opwaartse spiraal

Het leuke is dat deze twee zaken elkaar versterken. Want als jij hoog staat in Google met jouw blog (en dat kan echt, ik leer het je in een dag) dan zal de bezoeker van Google jou nu nog meer als expert gaan zien. Google toont jou immers als eerste. Dan zal dat wel een goede blog zijn van iemand die verstand van zaken heeft, zo redeneert de bezoeker!

De kans op kliks neemt dan nog extra toe.

En als jouw blog inderdaad goed is en een goed antwoord geeft vanuit jouw positie als expert/specialist/kei dan vergroot dat de kans dat jouw blog ook goed en aandachtig gelezen wordt. En weet je wie goed gelezen blogs extra beloont? Juist: Google.

Zo snijdt het mes dus aan twee kanten. Google maakt jou tot een grotere expert en goede expertblogs scoren hoger in Google.

Het is een opwaartse spiraal die jou als ondernemer veel voordeel brengt op termijn. Je zult merken dat niet alleen de traffic naar jouw site exponentieel gaat groeien, maar dat ook het aantal aanvragen en verkopen fors zal toenemen.

Het begint dus met bloggen en het geven van het juiste antwoord op de juiste vragen. En als jij een ondernemer bent die een passie heeft voor zijn vakgebied, dan is dat toch alleen maar leuk om te doen?